18/05/2023 - Ulovlig markedsføring

bet365 anker dom og bruger fortsat billeder af sportsstjerner


bet365 blev i sidste uge dømt til at betale store erstatninger for at krænke danske idrætsstjernes ret til eget navn og billede. Men dagen efter dommen faldt, delte bettingfirmaet igen billeder af sportsstjerner – denne gang udenlandske.

“Billederne bruges på samme måde,” siger advokat Frederik Bruhn, mens bet365s juridiske rådgiver fra England oplyser til K-NEWS, at de anker afgørelsen, da de anser brugen af billeder og navne som en redaktionel proces og ikke markedsføring.

Tekst: Cecilie Uhre og Dan Poulsen


Billedet: Udsnit fra bet365-Twitteropslag og tekst fra Sø- og Handelsrettens dom afsagt 8.maj

 

Flere sportsstjerner - heriblandt Pernille Harder, Viktor Axelsen og Mikkel Hansen samt en stor del af fodboldherrelandsholdet - har sagsøgt og fået medhold i en sag mod bet365, der handler om retten til eget navn og billede.

I alt 23 danske elitesportsudøvere fik tilkendt erstatninger, der svinger fra 50.000 til 1.450.000 kroner.

Dommen faldt i Sø- og Handelsretten den 8. maj, og handler om bettingfirmaets deling af billeder af sportsstjernerne på Twitter og Facebook. Sportsstjernerne fik ret i, at de er blevet krænket på deres ret til eget billede. Du kan læse vores artikel om dommen HER.

Men allerede dagen efter dommen dukkede nye opslag fra bet365dk op med sportsstjerner som blikfang.

“Det ser jo umiddelbart ud til at billederne bruges på samme måde som tidligere og som beskrevet i dommen,” siger advokat Frederik Bruhn, der har speciale i sport- og entertainmentret, da K-NEWS viser et par nye opslag til ham. Et fra den 9.maj og et andet fra den 10.maj med to forskellige fodboldstjerner. 

“Det ser ud til, at det er det samme, de bliver ved med. Min umiddelbare vurdering er, at ud fra de principper som også kan udledes af dommen fra Sø- og Handelsretten, vil det også være i strid med de enkelte spilleres kommercielle rettigheder. Her bliver de jo igen spændt for reklamevognen,” uddyber han.

K-NEWS har kontaktet bet365 i England, og har per email kontakt til Edward Musa, der som inhouse-advokat hos det nu dømte firma optræder i dommen fra Sø- og Handelsretten. Hans svar på vores henvendelse kan læses sidst i artiklen her.

 

Det må kunne betale sig

De nye opslag på bet365’s Twitterprofil adskiller sig på et væsentligt punkt fra de opslag, de er hevet i retten for i Danmark og dømt for den 8. maj. Billederne i opslagene er nemlig ikke af danske sportsstjerner. I stedet er de med billeder af og navne på internationale fodboldspillere som Kevin De Bruyne. En spiller, der med sin klub Manchester City lige omkring det her tidspunkt er på vej i finalen i Champions League som der - selvfølgelig - kan spilles på.

Billedet af den belgiske superstjerne De Bruyne kan findes på billedetjenesten Getty Images, præcis som det var tilfældet med de billeder af de danske spillere, der uden deres billigelse optrådte optrådte i bet365’s markedsføring.

Teksten i opslagene fra den 9. og den 10. maj er i øvrigt på dansk, som det kan ses i det indsatte Twitterscreendump herunder. Artiklen fortsætter efter billedet.

DeBruyne

”De må jo gøre det, fordi det kan betale sig. Værdien for bettingtjenesten ved at bringe opslaget med et billede af en kendt fodboldspiller må åbenbart være større end den eventuelle erstatning, som bettingtjenesten vil skulle betale,” siger Frederik Bruhn.  

Som nævnt har vi på K-NEWS rakt ud til bet365 i England. Vi ønsker blandt andet at spørge, om firmaet har aftale med for eksempel Kevin De Bruyne om brugen af hans navn og ansigt. Det Bruyne er ansigtet og navnet, der bliver brugt i et opslag, hvor firmaprofilen "bet365 DK", skriver "Sikke et mål fra Kevin De Bruyne".

Edward Musa, der i den danske dom præsenteres som "inhouse-advokat", har den formelle titel Senior Legal Counsel hos bet365, hvor han, som skrevet i dommen fra Sø- og Handelsrets, har været i 3,5 år.

I dommen beskriver retten overordnet de begåede krænkelser sådan her:

”Opslagene i sagen er mærket med bet365’s logo, og er generelt præget af forholdsvis store fotos og meget kort tekst med enkelte fakta og jævnligt med spørgsmål eller opfordring til interaktion til læseren. Efter Edvard Musas forklaring må det lægges til grund, at der også optræder direkte reklamer for væddemål på Facebooksiden.”

Og – fortsættes der på dommens side 35:

”Retten finder, at der samlet set er tale om opslag som led i markedsføring af bet365’s virksomhed og ikke om redaktionelt indhold. Da anvendelsen af fotos og navne i disse opslag er sket uden elitesportsudøvernes samtykke, er der der- ved sket et brud på den ret til eget billede og navn, som beskyttes af almindelige retsgrundsætninger og markedsføringslovens § 3, stk. 1.”

Mandag aften i denne uge skrev K-NEWS til Edward Musa, og bad om kontakt til den rette person eller talsmand, som kunne besvare både spørgsmål om sagen i Danmark og vores spørgsmål om den markedsføring, de laver med ikke danske sportsfolk.

Edward Musa har i en mailkorrespondance derefter svaret til citat, uden at vi har nået at stille konkrete spørgsmål. Svarene er begrænsede i deres konkrete indhold, da bet365 har valgt at anke dommen.

 

Marketing eller medieomtale

Edward Musa meddeler, at de, i modsætning til Sø- og Handelsrettens udlægning, anser opslagene med elitesportsfolkene på Facebook og Twitter for at være af redaktionel karakter, og at billederne og navnene bruges til at illustrere og reportere fra sportsbegivenheder, sportsresultater og sportsnyheder. Og de meddeler, at de ikke har yderligere kommentarer, så længe det er en verserende sag.

I den lidt længere version og på engelsk, ser svaret fra Edward Musa således ud:

"bet365 disagrees with the judgment of the Maritime and Commercial Court of 8 May 2023 in the case brought against them by the Players’ Association, Danish Elite Athletes’ Association and the Handball Players’ Association, on behalf of a number of Danish athletes, in connection with the use of pictures of them on Facebook and Twitter.

Consequently, bet365 have appealed the case to the High Court of Eastern Denmark.

It is bet365's view that the claims made by the athletes are unfounded, as the alleged use of the images was of an editorial nature, in that they were used to illustrate and report on sports events, sports results and sports news, respectively as relevant illustrations in connection with interactive user discussions and debates on upcoming and previous sports events. In connection with the use of the images, there was no direct link to bet365's products or any advertising. It is bet365's view that in an age where much of the reporting, commentary and discussion of current sporting events, which previously took place on traditional commercial media, instead takes place on social media, the exceptions to the right to one's own image developed in case law must be extended to include such use, also by commercial actors. 
 
It is furthermore bet365's view that if the use of the images of the athletes were to be considered as infringements of their rights to their own image, it is disputed that the athletes can assert a fi-nancial claim in the amount awarded to them in the judgement, as this is not supported by case law. We do not believe the available case law was considered when the court exercised its discre-tion on quantum and due consideration was not given to the fact that the use of the images was not clearly commercial.
 
bet365 has no further comments on the case while it is pending before the High Court."

K-NEWS har I en opfølgende mail spurgt bet365's Senior Legal Councel, om han, selvom sagen er anket til Østre Landsret,  kan levere et svar på spørgsmålet, om de med Kevin de Bruyne har en aftale om retten til at bruge hans navn og ansigt. 

Billedet herunder:  Udsnit fra billeddokumentation i dommen fra Sø- og Handelsrettens som viser Getty Images-fotos med fodboldspillerne Kasper Schmeichel, Christian Eriksen og Lasse Schøne samt håndboldspiller Mikkel Hansens navn, som vises i tidligere bet365-opslag.

Eksempler-fra-dommen

 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak