Der lød højlydt jublen hos klimaforkæmperne, da et bredt flertal af de danske partier sidste år blev enige om en ny klimalov. 14. maj i år blev loven førstebehandlet, og det blev her slået fast, at Danmark skal reducere sit CO2-udslip med 70 procent i 2030 i forhold til niveauet i 1990.
Dagen blev kaldt ’historisk’, af SF’s klimaordfører, Signe Munk.
”Der er brug for markant handling. Vi står med store udfordringer. Voldsommere storme, tørke og regn. Klimaforandringerne bliver værre i takt med, at klodens temperaturer stiger”, siger hun til Arbejderen.
”Der er håb i vores ambitiøse klimalov og i, at klimakravet er blevet et folkekrav. Klimaloven hæver det danske klimamål og gør det historisk bindende. Loven står også på et markant folkekrav om, at Danmark skal levere klimahandling og ikke bare grøn snak.”
Men er en klimalov nok?
Ikke ifølge Sune Klinge, forsker i forfatningsret på Københavns Universitet, der sammen med juraprofessor Jens Elo Rytter og de to ph.d-studerende, Annemette Fallentin Nyborg og Katarina Hovden har udarbejdet et forslag til, hvordan klima, miljø og natur kan beskyttes i vores forfatning – sådan som man også har gjort i 149 andre lande.
Forslagene til en ny paragraf i grundloven er delt op i fire:
Stk. 1. Omsorg for miljøet, naturen og klimaet er et fælles samfundsansvar.
Stk. 2. Enhver har ret til et sundt miljø, en bæredygtig og mangfoldig natur, samt et sikkert klima.
Stk. 3. Enhver har ret til fyldestgørende oplysninger om miljøets, naturens og klimaets tilstand og udvikling, samt om virkningerne af planlagte indgreb.
Stk. 4. Staten skal træffe nødvendige foranstaltninger for at beskytte disse rettigheder, også for fremtidige generationer og med respekt for naturens iboende værdi. Statens foranstaltninger skal basere sig på et forsigtighedsprincip.
Her skal man især bemærke stk. 2, som er den egentlige rettighed, og stk. 4, hvor ansvaret bliver placeret, hvor det skal: på staten. Sune Klinge kalder det et ’nybrud med den måde, man skriver rettigheder på i en dansk grundlovstradition’.
Den danske grundlov er ifølge Sune Klinge nemlig kendetegnet ved (udover hvordan magten skal fordeles, og hvordan landet skal regeres), at borgerne har en række rettigheder, som staten IKKE må gribe ind i. Politiet må IKKE opløse forsamlinger; politiet må IKKE forbyde demonstrationer; staten må IKKE påføre borgeren censur.
Her vender man det om, som man også gør i f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og siger, at staten har en positiv forpligtelse til at gribe ind for at beskytte borgerens rettigheder. Det har forskergruppen valgt, fordi lige præcis med klimaproblematikken, er det ikke nødvendigvis staten, som ikke må krænke borgerens rettigheder – men private virksomheder. Og det kræver nogle andre værktøjer, når sådan en problematik skal løses.
”Det kan være, at det er et olieselskab, landbruget eller lignende, som er dem, der egentligt krænker rettigheden i stk 2: Enhver har ret til et sundt miljø, en bæredygtig og mangfoldig natur, samt et sikkert klima. Så det her er en måde at placere ansvaret, så borgeren kan sige: Kære stat, her skal I gribe ind overfor virksomheden, for at mine rettigheder til rent drikkevand eller ren luft ikke bliver krænket,” siger Sune Klinge.
Fra hans synspunkt bliver klimaloven nødt til at blive suppleret af en grøn grundlov for at den vil kunne overleve fremtidige skiftende regeringers prioriteringer – og omvendt skal grundloven også suppleres af en mere specifik klimalov.
”Jeg synes, det er vigtigt at få ind som en generationskontrakt for vores børn.
Og her vil klimaloven være et fantastisk supplement til de grundlovssikrede grønne rettigheder for at specificere lovgivningen alt efter, hvordan samfundet udvikler sig, og hvilken ny viden vi tilegner os. Ingen af delene bør stå alene”, fortæller han.
Derfor skal klimaet ikke ind i grundloven
Det er dog ikke alle, der mener, at en grøn grundlovssikring er en god ide. Det betyder ikke nødvendigvis, det er, fordi de ikke synes, det er en god idé at sikre klimaet, men fordi når det først står skrevet i grundloven, kan det være meget svært at få ændret igen.
For at opnå en grundlovsændring, skal Folketinget først vedtage forslaget til den nye grundlov, hvorefter der udskrives et valg til Folketinget, og det nye folketing ligeledes vedtager grundlovsforslaget, som det er og uden ændringer, hvor det slutteligt skal vedtages af mindst 40 procent af samtlige stemmeberettigede ved en folkeafstemning.
Det betyder naturligvis, at politikerne er tvunget til at forholde sig til klimaet uagtet nye politiske vinde og samfundsændringer – hvilket bringer os til, hvorfor nogen ikke støtter en grøn grundlovssikring.