Billede af Karsten Hjorth
”Tidligere fik jeg kun juridiske spørgsmål, men nu er der kommet en ny dimension ind, hvor jeg bliver spurgt om stort set alt og forsøger at svare efter bedste evne”, siger Anders Quistgaard til Advokatsamfundet. Han mener, at advokatens rolle har ændret sig – eller udvidet sig – i forbindelse med den coronatid, vi står i. Han uddyber med et eksempel:
”Det kan også være en restauratør, der har svært ved at få økonomien til at hænge sammen og vil vide, om det er en god idé at lave en løsning med et gavekort, hvor man giver kunderne sikkerhed for, at restauranten stadig er der, når krisen er ovre. Det er ikke jura, men jeg vil naturligvis gerne give mit bedste råd med på vejen”, fortæller han.
Til K-News forklarer han senere, at det for ham er stigningen af henvendelser på andre områder, hvori forskellen for ham ligger.
”Det er næsten alle de kunder, jeg sidder med, som jeg har talt corona med. Det er måske heller ikke overraskende. Spørgsmålet er så, hvilken betydning det har haft for dem. Men langt over halvdelen har haft brug for mere end det klassisk juridiske – til tider, hvor man så tænker, at det her er handler mere om kommunikation eller marketing, grundlæggende ting omkring, hvordan du ønsker at drive din virksomhed eller nogle familiemæssige ting – andet end jura. Der kan jeg mærke, min rolle har ændret sig”, fortæller han og fortsætter:
Billede af Anders Quistgaard
”Når de spørger mig om andet, må jeg sige: Det er ikke mit område, det her. Jeg tænker noget i retning af følgende, men jeg er måske ikke den rigtige at spørge om det. Problemet clasher meget hurtigt sammen. Står man og skal have en meget stor udvidelse på en erhvervslejekontrakt, så kan man sagtens tale om, hvad man skal gøre klar, hvis den nye lejer går konkurs. Det er jo jura. Men det er mere, hvad er tidsperspektiverne ved det her. ”Hvad med så om et halvt år, Anders, hvad gør vi så?” Så skal man til at forholde sig til en masse ting, som bliver meget hypotetisk. Og det kan jeg jo ikke.”
Som præster i en menighed
Det er advokat Karsten Hjorth, Hjorth Advokatfirma, der laver den sammenligning. Advokater er som præster i en menighed. Dog med et tydeligt glimt i øjet og et drilagtigt smil i stemmen. Han er enig med Anders Quistgaard i, at advokaten skal besvare spørgsmål, som ligger udover det rent juridiske. Men for ham at se – fra Struers lille indre – er det dog en rolle, han mener, han har haft også længe før coronakrisen.
”Måske er det en by-land-ting,” tænker han højt, da K-News ringer til ham for at spørge, om han også kan genkende det billede, som bliver tegnet på Advokatsamfundets hjemmeside.
”Det skyldes måske det sted, hvorfra jeg driver praksis. Her er der nok set udefra en knap så moderne tilgang til advokater. De kan bruges til mere og nærmest det hele. Her er advokater generalister i gammeldags forstand, og henvendelserne går på det hele. Måske også det, som man lige nu ikke kan kontakte kommunen og andre myndigheder om; det er ikke unormalt, at vi får den slags henvendelser, måske også fordi vi simpelthen er nemmere at få kontakt til – det kræver hverken NemID eller ventekø i telefonen”, fortæller han og fortsætter:
”Det, advokaterne i større byer nu oplever af henvendelse i udkanten af deres normale advokatgerning – og måske helt uden for – er et udslag af nedlukningen, der får mentaliteten fra de mindre samfund til at brede sig ind i byerne igen, tror jeg. Jeg ser det lidt, som om advokatens gamle mere centrale rolle for folk findes frem igen – der er brug for generalistadvokaterne, når samfundets service på mange måder lukker ned.”
Det er ikke klienter, det er mennesker
Allan Ohms, indehaver af Forum Advokater i Roskilde, mener, at det er et tiltrængt opbrud med den måde, mange advokater driver virksomhed på, hvis krisen kan få flere til at gå mere holistisk til værks.
”Alting handler ikke om jura. Det er dagligdagen at opleve, at alt for mange advokater ikke forstår konfliktens natur og derfor forfalder til at se alt inden for juraens firkantede univers, hvilket betyder, at konfliktforståelsen kun foldes ud inden for en firkantet ramme, mens den bør foldes ud inden for den virkelighed, der hedder ’at forstå konflikten i lyset fra den virkelige verden’.”
Billede af Allan Ohms
Han fortsætter:
”Der er meget stor forskel på at forstå en konflikt og dens baggrund uden filtre og så med et juridisk filter lagt ind over. Jeg er 120 % sikker på, at vi her har nøglen til bedre advokatarbejde.”
Han er ikke ene om at kunne se noget positivt i disse henvendelser. Anders Quistgaard fortæller, at disse samtaler giver en god mulighed for at skabe nogle relationer, som også holder ved efter krisen.
”Pointen, synes jeg, skal være, at vi skal omfavne det. Sagt på en anden måde, så det ikke bliver alt for rundkredsagtigt, så synes jeg, vi skal se, at vi har nogle klienter, der også er mennesker. Nogle af mine erhvervsklienter er blevet meget menneskeliggjort i løbet af de sidste par uger, hvor de måske tidligere var meget stringente og procesorienterede. Måske skal vi tillade nogle gange at stoppe op og være lidt mere menneskelige, hvor det ikke gør noget, at det bliver lidt mere personligt, end vi plejer”, siger han.