Det skal være slut med hensigtserklæring, planer og langsigtede målsætninger, når vi snakker mangfoldighed hos advokatkontorerne. Der skal handling bag og konkrete resultater på bordet. I hvertfald hvis man som advokatfirma vil løse opgaver for Coca-Cola.
Så klar er meldingen fra selskabets globale juridiske direktør og VP Bradley M. Gayton. Ifølge mediet Advokatbladet.no har han i et åbent brev til alle samarbejdende advokatfirmaer gjort det klart, at Coca-Cola ønsker at fremme mangfoldighed, og det gælder i alle led af deres værdikæder - også i samarbejdet med eksterne aktører herunder advokatfirmaer.
I et interview med The Law Society Gazette påpeger Gayton, at det skal være slut med de mange intentioner - der skal handling bag de fine ord.
"Denne indsats fungerer ikke. Jeg mindes om den åbenlyse mangel på mangfoldighed, når nye partnere stolt præsenteres, og når jeg læser, at andelen af sorte partnere først vil være på niveau med den sorte amerikanske befolkning i år 2391," siger han.
Mangfoldighedskrav også i Norge
Ifølge Advokatbladet.no er Coca-Cola netop nu i gang med en stor udbudsrunde i Norge, hvor selskabets europæiske division Coca-Cola European Partners (CCEP) er ved at etablere samarbejder med eksterne advokathuse.
Og i udbuddet følger altså også et krav om mangfoldighed hos advokatfirmaer, hvis de vil samarbejde og løse opgaver for Coca-Cola.
"Et vurderingsgrundlag handler om mangfoldighed, og vi kræver det, vi kalder "ligestillingsinkludering" og "mangfoldighedspolitik". Vi ønsker, at virksomhederne skal beskrive, hvordan dette håndteres og overholdes internt, og vi beder om detaljer og beskrivelser af tre initiativer, der er blevet introduceret for nylig. Vi er ret specifikke," siger Line Korno Fjellheim, der er associate legal director hos CCEP til Advokatbladet.no.