Billedet: Sammenklip af screenshot fra aelaw2023s TikTok-feed og billede fra Shutterstock.
På TikTok-profilen aelaw2023 kan man scrolle gennem et feed med små klip, hvor advokatkontorets medarbejdere fortæller om alt fra, hvordan man bliver advokat på 15 sekunder, om advokater er arrogante, hvad en advokatvagt er til, hvad der er det sjoveste ved uddannelsen til advokat.
Bag profilen er Advokatfirmaet Engelbrecht, og den har eksisteret siden august i år.
“Der er ikke andre, der gør det, så vi har monopol på den her markedsføring, der ligger på TikTok,” siger Charlotte Engelbrecht, der er indehaver af Advokatfirmaet Engelbrecht om, hvorfor kontoret har valgt at lave en profil på det sociale medie.
Lige nu er målet med profilen at skabe opmærksomhed blandt unge mennesker, der måske ikke lige kommer forbi en advokatvagt.
“Vi bruger det både til at svare på spørgsmål fra folk, der gerne vil vide, hvordan det er at være advokat, hvordan uddannelsen er, hvilke muligheder man har. Det er et lidt bredere forum,” siger hun, men tilføjer, at det ikke kun er det, de fortæller om.
“Det kan også være, der er spørgsmål til forskellige ting, som for eksempel familieretlige forhold. Det kan jo sagtens være unge mennesker med børn. Så der ligger også et familieretligt aspekt i det.”
En moderne advokathjælp
Aelaw2023 har siden august laver videoer, der samlet har skabt omkring 170.000 visninger, og profilen har 186 faste følgere.
Charlotte Engelbrecht forklarer, at målet med tilstedeværelsen på TikTok er en kombination af at have markedsføring for øje, men også at kunne give noget ekstra.
“Vi har jo også advokater rundt omkring, som lægger noget frivilligt arbejde. Det er lidt den samme dna, vi går ind i TikTok med. De sociale medier kan også være et sted, hvor man kan stille spørgsmål. Vi har for eksempel også en Facebook-gruppe, der hedder Heste og Jura, hvor vi får spørgsmål ind fra heste-sager,” siger Charlotte Engelbrecht og tilføjer:
“Vi prøver at være lidt bredde og fremsynede omkring tingene. Altså vi prøver at finde måder, man kan skabe forskellige rådgivningsformer. Og det har vi god mulighed for med de her forskellige platforme.”
Hun forklarer også, at det ikke er ud fra et økonomisk perspektiv, at de har startet TikTok’ken op. Charlotte Engelbrecht oplyser også, at de ikke har målinger på om det skaber ekstra omsætning endnu, da de ikke laver nogen statistik på, hvor deres klienter kommer fra, når de ringer ind til kontoret. Men hun oplyser dog, at de kan se, at der kommer mere trafik på deres hjemmeside, de dage, hvor de trender på TikTok.
Lige nu ser de det som en moderne advokathjælp.
“Vi synes, det er vigtigt at nå bredt ud. Unge mennesker kommer ikke til advokatvagter,” tilføjer hun.
Hvad med etikken?
TikTok har efterhånden et lidt blakket ry, og Charlotte Engelbrecht italesætter også selv, at TikTok har været omtalt negativt i medierne, fordi der florerer en masse negativt indhold. Men målet for Advokatfirmaet Engelbrecht er at gøre det modsatte. Altså skabe positivt indhold, blandt andet gennem reels, hvor advokater på kontoret svarer på forskellige spørgsmål eller deler faglig viden.
Spørger man Charlotte Engelbrecht ind til, hvilke overvejelser hun har gjort sig i forhold til etik i forhold til brugen af TikTok, svarer hun:
“Der kan jo være negativ omtale af alle slags medier, synes jeg. Det har der også været på Facebook nogle gange. Jeg synes mere, det kommer an på, hvad man byder ind med på mediet. Det er jo klart, at hvis man har en bagtanke med at gøre noget, der kunne skade nogen, så ville det jo selvfølgelig ikke være særligt godt ud fra vores profil.”
“Men det vi gør, det er bare at sørge for, at der er en nysgerrighed omkring jura, og det er der mange unge, der har interesse i at vide noget om.”
“Man kan sige, at der jo er mange unge mennesker, der ikke har råd til en advokat, og så er det jo rigtigt godt, at man ved, at der er et sted, man kan få nogle svar på nogle spørgsmål engang imellem.”
Charlotte Engelbrecht fortæller også, at de i forhold til bekymringer om privacy og GDPR sørger for ikke at have TikTok eller andre sociale medier på nogle af de devices, som de bruger til personfølsomme data.
“Vi har sociale medier på Ipads. Der er ikke noget information på vores Ipads. Det kører meget opdelt. Man bruger ikke det sociale medier på de enheder, man skriver mails på,” siger hun.