03/10/2019 -

Sundhed i centrum ved Kromann Reumert


Efter en tre måneders balance- og sundhedskampagne har Kromann Reumert evalueret: Tid og initiativer til medarbejdernes sundhed kan også betale sig set med forretningsmæssige briller.

Caroline Bjelke


Et 6-ugers meditationsforløb, kokkeskoleevents med fokus på at lære at lave sund mad og “air bikes” til fri afbenyttelse. Dette var blot nogle af de initiativer, som man lavede ved Kromann Reumert i forbindelse med en 3 måneders balance- og sundhedskampagne, som startede i januar. Nu har advokathuset evalueret på kampagnen, hvor de har set dokumenteret fremgang på alle de målte parametre: motion, kost, søvn, restitution, sociale relationer mm. Og ifølge HR-chef Birgitte Brix Bendtsen, spiller disse områder en kæmpe rolle ift. medarbejderens præstation på arbejdet:

"I den branche, vi er i, har vi til tider nogle ekstreme peak perioder, hvor sagen kræver, at vi arbejder og er tilgængelige uden for normal arbejdstid. Det kan man ikke holde til i længden, og derfor er det også vigtigt med et fokus på at komme ned igen,” fortæller hun.

“Disse områder hjælper medarbejderen til at være den bedste version af sig selv, og vi vil gerne have, at medarbejderen er klædt så godt på som overhovedet muligt, så bevidste og robuste i sig selv, til at de kan yde den bedst mulige rådgivning for klienterne. Og her spiller den individuelle sundhed og balance en kæmpe rolle.”

Untitled-2

Initiativet sætter spor ved den enkelte

Birgitte Brix Bendtsen udviklede kampagnen sammen med Seniorrådgiver Lars Frydendal, i samarbejde med deres kolleger i HR og Kommunikation. De mange forskellige initiativer, som foruden ovennævnte også tæller yogaundervisning, løbetræning og et væld af informationer om emnet - både i form af talks og inspirationslæsning, er alle udvalgt med afsæt i best-practices i markedet inden for balance og sundhed, samt eksisterende forskning og viden fra egne erfaringer. Her har medarbejderne så kunnet tilrettelægge et individuelt program, så de kunne have fokus på lige præcis det, de ønskede.

Jeg kan huske, da vi sad i den ene ende af kantinen til det første meditationsforløb. Og mens vi sad der, så jeg ud af vinduet og op på vores kontorbygning, og følte mig ret heldig.

Pernille Høstrup Dalhoff, advokat og director ved Kromann Reumert, deltog selv i meditationsforløbet, i inspirationstalerne med bl.a. hjerneforsker Troels W. Kjær og tidligere jagerpilot Søren Sørensen og i yogaundervisningen.

Untitled-1

Hun mener, at kampagnen kunne noget, fordi de var så konkrete, som de var: det var ikke bare en mail om, at man skulle huske at strække ud ved kopimaskinen, men det blev faktisk booket ind i kalenderen. Hun tænker tilbage på starten af kampagnen:

“Jeg kan huske, da vi sad i den ene ende af kantinen til det første meditationsforløb. Og mens vi sad der, så jeg ud af vinduet og op på vores kontorbygning, og følte mig ret heldig. At jeg kunne sidde der og lære noget, som jeg kunne bruge i mange områder at mit liv, mens jeg egentlig var på arbejde”.

Netop meditationsforløbet fremhæver Pernille Høstrup Dalhoff som en ting, hun mener, hun også kommer til at bruge i sit arbejdsliv.

“Hvis man har gang i mange ting på samme tid, så er det måske meget godt at kunne træde et skridt tilbage, trække vejret, og så kigge på det med nye øjne og et fornyet fokus. Det, tror jeg faktisk, er meget gavnligt i vores branche, hvor vi ofte har mange bolde i luften. Evnen til at fokusere gør, at opgaverne bliver løst både bedre og hurtigere.”

Pernille Høstrup Dalhoff har efter kampagnen selv været primus motor på at fortsætte yogaundervisningen hver torsdag morgen med samme underviser som under kampagnen. Yogaen er for hende en halv times mental afslapning, fordi det ikke er muligt at koncentrere sig om alle de opgaver, man skal op til om lidt, men det er også en måde at strække nakken eller ryggen ud, som nogle gange lider under de mange stillesiddende timer.

Anerkendt af Dansk HR

Kromann Reumert blev med balance-og sundhedskampagnen nomineret til årets HR-pris sammen med fire andre virksomheder. HR-prisen uddeles hvert år til en virksomhed, som de mener har gjort en ekstraordinær indsats eller opnået ekstraordinære resultater indenfor HR området.
Grunden til Kromann Reumerts indstilling til årets HR-pris, skriver Dansk HR, er, fordi HR’s arbejde er en direkte drivkraft i virksomhedens strategi og prioriteringer. De skriver:

når ledelsen og HR skaber de bedste betingelser for, at medarbejderne hver især kan udfolde deres fulde potentiale, så skaber de samtidigt værdi for deres klienter.

“Kromann Reumert er en vidensvirksomhed, der lever af sine dygtige medarbejdere, så når ledelsen og HR skaber de bedste betingelser for, at medarbejderne hver især kan udfolde deres fulde potentiale, så skaber de samtidigt værdi for deres klienter. Denne forretningsmæssige tilgang til HR, er hjørnestenen i HR’s arbejde i Kromann Reumert.”

Dette kan Birgitte Brix Bendtsen godt genkende.

“Det er jo kompetencer og viden, der er vores produkt. Og som rådgiver tager man hele sig selv med på arbejde, man kan ikke lige pludselig ignorere, at man er et helt menneske, fordi man sidder i en kontekst på arbejdspladsen”, siger hun, og fortsætter:

“Og så er der jo et direkte link fra medarbejdertilfredshed til medarbejderengagement til kundetilfredshed - så har medarbejderne det godt, så har klienterne det godt. Så selv hvis man kigger på det med nogle mere business orienterede briller, så er det stadig en rigtig god ide.”

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak