Hvordan vi bedst beskytter ytringsfriheden i en digital tidsalder, og samtidig sikrer at det ikke går ud over andre rettigheder, er der diametralt modsatrettede meninger om, sådan som du i denne artikel kan læse det.
TechDK Kommissionen, nedsat af fagforbundet Djøf, er i deres seneste rapport kommet med en række anbefalinger til, hvordan tech-giganterne og den offentlige debat på de sociale medier skal tøjles. Anbefalingerne kommer ovenpå bl.a. Ytringsfrihedskommissionen, der tidligere på året efter tre års undersøgelser udgav deres overvejelser og anbefalinger i forhold til ytringsfrihedens tilstand i Danmark, og som dog ikke ser positivt på yderligere regulering, men opfordrer til øget opmærksomhed på de eksisterende reglers anvendelighed på aktiviteter, der foregår på de sociale medier.
Anbefalingerne skal sættes ind i et landskab, hvor netop reguleringen af de sociale medier diskuteres i EU-regi, og hvor flere omkringliggende lande allerede enten har indført yderligere regulering eller flirter med tanken.
Men kan tech-giganterne holdes ansvarlige for privatpersoners eller organisationers misinformation, hadytringer eller skadelige udtalelser? Og bør de?
K-News har talt med Ask Hesby Krogh, næstformand for foreningen Digitalt Ansvar. Han er ikke et sekund i tvivl.
"Hvis vi er glade for vores ytringsfrihed, og vi gerne vil beskytte den – så ser jeg kun den mulighed, at vi får skrevet tech-giganternes ansvar ind i lovgivningen", siger han.
”Det er helt hul i hovedet, at vi har lovgivning for traditionelle medier, men ikke for de nye medier”
Mens vi har defineret nogle mere eller mindre klare bestemmelser, der dikterer, hvad der må være til stede i den offentlige debat, og hvad der ikke må – herunder racistiske eller injurierende udtalelser – så er realiteten i dag, at det er tech-giganter som Facebook, der i høj grad er med til at sætte rammerne for, hvordan danskerne må udøve deres ytringsfrihed.
At det er en privat virksomhed, der har så stor en rolle i udøvelsen af vores ytringsfrihed, er dog langt fra noget nyt fænomen.
”Jeg mener, det giver mening at regulere tech-giganterne, ligesom vi tidligere i historien har tydeliggjort de traditionelle mediers rolle og ansvar. Ytringsfriheden har jo netop fungeret, fordi vi skabte klare roller og ansvar for borgere, medier og stat: Borgerne skulle kunne ytre sig inden for lovens rammer gennem nogle medier, som skulle formidle korrekt information til en fælles samtale om problemer og løsninger. Og staten var så forpligtet til at beskytte folks ytringsfrihed og kun gribe ind i meget få tilfælde”, starter Ask Hesby Krogh.
”De traditionelle medier arbejder derfor i dag inden for nogle rammer vedrørende korrekt information, kildekritik og god presseskik, hvilket de sociale medier endnu ikke gør. Det er, for mig at se, ulogisk, at vi ikke har formuleret nogle regler for de sociale medier, der har så stor en indflydelse på, hvordan vores demokratiske samtale og rettigheder som ytringsfrihed og informationsfrihed forvaltes”.
Både Ytringsfrihedskommissionen, TechDK Kommissionen og Digitalt Ansvar er enige om, at de sociale medier har bidraget til meget godt for den offentlige debat. Flere stemmer kan komme til orde, og uendelige mængder af informationer kan få liv. Men de anerkender også alle, at det ikke udelukkende er godt, da det også giver plads til bl.a. hadske ytringer og misinformation.
Alligevel mener Ask Hesby Krogh, at man bør regulere. Hvorfor?
”Det skal ikke forstås som om, at jeg ønsker at forbyde mere end det, der allerede er ulovligt i dag. Men jeg tror, at vi har brug for lovgivning, hvor vi fuldstændigt klart slår fast, hvad det er vi vil have de sociale medier til, og hvad vi forventer af dem. Sådan tror jeg, at vi bedst passer på ytringsfriheden”, fortæller han og fortsætter:
”I dag er det rimelig vilkårligt, hvad der bliver slettet. Det er jo blevet påvist i en rapport om digital ytringsfrihed og sociale medier, at der bliver slettet for meget lovligt indhold, og der bliver slettet for lidt ulovligt indhold. Det viser jo, at redigeringen i dag ikke rammer plet.”
Rapporten, som Ask Hesby Krogh henviser til, er udviklet af den juridiske tænketank Justita i samarbejde med Common Consultancy og Analyse & Tal. De har kigget på, hvordan det ser ud med den offentlige debat på fem udvalgte danske nyhedsmediers Facebook-side, hvor mange kommentarer bliver slettet, og hvad karakteren af de kommentarer er.
Datamaterialet består af 724.244 kommentarer, som er fundet på de fem nyhedsmediers Facebook-side i perioden 6. august-9. september. Ud af 44.734 slettede kommentarer er det kun én procent, der er strafbare. Seks procent kan opfattes som truende eller racistiske, men er ikke direkte strafbare. 25 procent er mere eller mindre nedladende. Cirka 40 procent er generelle holdningsytringer, mens resten er uforståelige. Men selvom der slettes i stort omfang, så står mange strafbare kommentarer urørt tilbage i kommentarsporene (tre gange så mange ulovlige kommentarer står tilbage som de ulovlige, der slettes)
”Når vi går efter strafbart indhold som trusler og injurier, så ryger der åbenbart også mange fuldt lovlige ytringer med i svinget. Det betyder, at selvom vi skal bekæmpe strafbare, truende og chikanerende kommentarer, så skal vi også have øje for proportionerne og konsekvenserne” siger Jacob Mchangama, direktør hos Justitia.
Og Eske Vinther-Jensen, direktør i Common Consultancy, fortæller at:
”På den ene side peger undersøgelsen på problemer i forhold til ytringsfrihed. På den anden side er der problemer i forhold til sikkerhed. Begge dele er sande på samme tid. Der bliver slettet for meget – og vi ved ikke hvorfor. Men samtidig er der stadig hvert år et stort antal af decideret strafbare ytringer, der får lov til at stå tilbage, uden at der placeres et ansvar. Det bliver vi som samfund nødt til at forholde os til.”
Ifølge Ask Hesby Krogh vil det sikre borgernes rettigheder, hvis vi opstiller en helt klar ramme for de sociale medier og eksemplificerer med et tidligere brud på ytringsfriheden:
”Hvis vi tager Tibet-sagen, hvor danske demonstranter fik frataget deres Tibet-flag af politiet. Det var ulovligt, fordi både Grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention giver os en lovmæssig ret til at ytre os, som håndhæves gennem vores domstolssystem. Den danske stat har således pligt til at garantere vores ytringsfrihed. Havde Facebook slettet tibetanske flag fra danske demonstranters Facebook-sider, havde det bare været surt show. For Facebook bestemmer selv, hvad der må og ikke må ligger på Facebook. Hvis man mener, at det er problematisk, ja så kræver det, at vi opstiller klare rammer for de sociale mediers redigering”, siger han.
Jacob Mchangama er dog af en helt anden overbevisning. Han mener, at det vil få utilsigtede konsekvenser, som kan gå ind og skade ytringsfriheden.
”Konsekvensen vil nærmest uundgåeligt blive, at sociale medier vælger at være på den sikre side og fjerner indhold, når der er tvivl om lovligheden. Samt – som det allerede er sket – at skrue op for den automatiserede moderering via maskinlæring, der er notorisk ringe til at tage højde for kontekst og fortolkning, som er altafgørende i sager om ytringsfrihedens grænser”, skriver han i en opinionsartikel i Berlingske omhandlende regulering af sociale medier med det, han mener, er ’urealistiske tidsfrister’ på 24 timer, som efter tysk forbillede.