Hos IUNO bruger vi sociale medier hver dag. Vi gør det, fordi vi ønsker at være synlige og gå i dialog med vores kunder og omverden. Det giver os indsigt og viden, men også nye kunder.
Vi tror ikke, at den, der lever stille, lever godt. Til gengæld tror vi, at den, der lever synligt, lever godt. Derfor er alle IUNOs medarbejdere aktive på sociale medier, og vi bruger dem mest muligt og på mange forskellige platforme – både Twitter, LinkedIn, Facebook og Instagram. Det gør det muligt at være synlige over for omverdenen og være i konstant dialog med kunderne.
I dag kan advokater ikke forvente at leve i et monogamt forhold med deres kunder, fordi man ofte kun giver juridisk rådgivning en gang om året
Da vi startede IUNO, blev vi hurtigt enige om, at sociale medier skulle være en del af vores strategi. Vi ville gerne være synlige, give noget af os selv og være i dialog med vores kunder. I dag kan advokater ikke forvente at leve i et monogamt forhold med deres kunder, fordi man ofte kun giver juridisk rådgivning en gang om året. Hvis du som advokat ikke har kontakt med dine kunder imellem sagerne, risikerer du, at de vælger en anden advokat, næste gang de har et problem, fordi du ikke længere er ”top of mind”.
Hos IUNO bruger vi derfor sociale medier hver dag. For os er sociale medier ikke et værktøj til salg, men et spørgsmål om synlighed og vidensdeling - det man med et moderne ord kalder ”content marketing”. Vi forventer ikke, at der kommer sager ind for hvert tweet, vi poster, men over tid får vi indarbejdet vores brand, og vi opbygger en gruppe følgere, som er interesseret i vores services og dermed mere tilbøjelige til at blive kunder.
”Employee advocacy” er et nøgleord i vores strategi, fordi vi oplever, at mennesker vælger mennesker. Det er derfor vigtigt for os, at det ikke kun er kommunikationsafdelingen, der poster på sociale medier. Hos IUNO har alle medarbejdere deres egne profiler på de sociale medier, som de forventes at bruge aktivt til at skabe synlighed omkring firmaets initiativer, deres egen ekspertise og til at gå i dialog med deres netværk.
Hos IUNO er det vigtigt, at alle tør give noget af sig selv – passion, personlighed og synlighed er kerneværdier for os. Vi er tilgængelige og taler kundernes sprog, som hverken er unødigt akademisk eller kompliceret. Vores jurister er ikke kamæleoner, som skifter holdning eller stil afhængig af kunden, og det skal vi turde vise på de sociale medier.
Der er selvfølgelig sager, som er svære at kommentere på sociale medier, fordi de kræver et langt eller nuanceret svar. Vi er selvfølgelig også opmærksomme på vores tavshedspligt og advokatetiske forpligtelser. Men vi mener, at de hensyn er mulige at varetage på sociale medier, uden at der ”går advokat i den”.
Man kan spørge, om sociale medier er tiden værd. Vores erfaring er, at der er ”Return of Investment” på vores indsats, og når det samtidig passer utroligt godt med vores værdigrundlag og mission, har det ikke været en svær beslutning. Vi overvåger selvfølgelig området hele tiden og overvejer vores indsats, især når det gælder hvilke platforme, der giver mening for os som firma.
Især det sidste er vigtigt. At formulere sin egen strategi, som passer til virksomhedens specialer og kundesegment. Sociale medier er ikke ”one-size-fits-all”. Hvis man gider lægge den indsats, vil vi faktisk anbefale flere advokatfirmaer at være mere aktive på sociale medier, og især at bruge kræfter på at få det forankret i hele virksomheden.
Ses vi på de sociale medier?