Billedet: Udsnit fra Reuters og SPIEGEL Netzwelt's omtale af historien.
”Hvis I har en fan-side på Facebook, så anbefaler jeg på det kraftigste, at I lukker den ned inden årets udgang.”
Sådan lyder meldingen til alle regeringens organisationer, der kom i denne uge - og det er ikke fra hvem som helst, ordene kom.
Zaren bestemmer
Det er i Tyskland det foregår. Og det er hvad der svarer til deres føderale ombudsmand-kommissær for databeskyttelse, privacy og informationsfrihed, der er afsender.
Ombudsmand-kommisær er K-NEWS frie oversættelse af hans tyske titler som privacy-tsar og Bundesbeauftragte für den Datenschutz. Men klokkeklart er det, at han har meddelt statslige organisationer i alle bundeslandende, at facebook er at betragte som en no-go digital platform, som de ikke længere må bruge til at sprede deres information.
Det betyder for f.eks. statsministeriet - dér i storlandet mod syd - at deres adgang til en stor gruppere borgere er udfordret. Det tyske statsministerie har på deres ’fan-side’, som kommissær Ulrik Kelber kalder det og dermed lægger sig op ad facebooks egne termer, over en million følgere. Og det altså ud af en befolkning på over 80 millioner.
Også andre ministerier som sundhedsministeriet har en betragtelig fan-følgerskare, mens andre kun er på andre sociale medier, som Spiegel kortfattet nævner i denne artikel.
Men det skal altså være slut nu med den slags på blandt andet facebook.
Kelber siger, som Reuters referer, at det er umuligt at have en fan-side på Facebook på en sådan måde, at følgeres data ikke bliver overført til USA. Og dermed lever de statslige organisationer ikke op til EU-lovgivningen, når de har en side Facebook.
Ulrich Kelber siger blandt andet, at Facebook ikke har skabt en mulighed for at institutioners følgere kan klikke på Like-knappen, på en måde så det er compliant med EU’s regler. Med formuleringen "ikke har skabt" hentyder han til, at arbejdet med at forsøge at finde en acceptable løsning har stået på et stykke tid.
Den omtalte Like-knap og de problemer den efterlader med manglende gennemsigtighed og uklarheder omkring GDPR-compliance, har vi tidligere skrevet om på K-NEWS. Blandt andet i en artikel i august 2019 om EU-domstolen, der slog fast, at det ikke kun er facebooks ansvar, når en borger gives muligheden at klikke på Like-knappen. Dem der giver muligheden har også ansvaret.
De samme EU-uforenlige problemer hægter sig ifølge den tyske ombudsmands-kommisær også til Instagram, der ejes af facebook, Clubhouse samt det helt store nyeste sociale medie TikTok, der aktuelt er sponsor for EURO2020, og som i øvrigt - i al sin absurditet var en platform, der i stor stil delte klip af Christian Eriksens kollaps under og efter at store broadcastere afstod fra at gøre det eller undskyldte for at have gjort det.
Blot nævnt her som endnu et eksempel på at de store sociale medier, platformene om man vil, forstsat på flere punkter lever i et juridisk og etisk wildwest, hvor den der trækker først rammer.
Billedet herunder: Udsnit af K-NEWS' artikel da EU-domstolen fastslog, at ikke kun facebook bærer ansvaret for den datadeling, der foregår via Like-knappen.