I skyggen af Operaen på Refshaleøen i København ligger iværksætter-kollektivet Rainmaking Loft. Og her sidder to 29-årige jurister, der inden for 10 år vil være sigter efter at være Europas foretrukne platform for juridiske services. Intet mere. Intet mindre.
"Alt andet ville være spild af tid", griner Kristian Anker, da han sammen med partneren Oscar Almstrup inviterer K-News indenfor i det lille glasbur klemt ind mellem en god håndfuld andre iværksættere på 1. sal.
Nok er kontoret småt, men armbevægelserne er store hos legaltech-firmaet LegalHero, der siden November sidsteår har fået en kapitalindsprøjtning på 2 mio. kroner mens forsikringsgiganten Tryg har skræddersyet en helt ny forsikringsmodel til det lille startup, der ikke bare åbner op for muligheden for en pay-as-you-go-model, men som også har givet platformen et kæmpe rygstød på vejen mod succes.
En krog til nordiske sagaer
LegalHero startede oprindeligt deres rejse under navnet Glitnr. Et navn, som dog hurtigt faldt til jorden både hos klienter og samarbejdspartnere.
"For at være ærlig, så var det en rigtig dårlig ide fra min side – det var ideen om at finde et godt navn som havde en historie bag sig. Der var Glitnr sjovt, for hvis man læser sine islandske sagaer, som man jo gør, så husker man selvfølgelig, at den nordiske gud for retfærdighed Forsete, hans retssal hed Glitnir. Og vi så også os selv som et sted hvor man, ligesom i sagnet, kunne komme ind og få løst sine udfordringer, og vi synes at historiefortællingen var ret god. Alle virksomheder starter med et navn, men hvis man ikke huske det eller udtale det, så er det lidt svært at opnå en viralitet i navnet. Så der var for meget bøvl med det. Vi skulle nok have brugertestet det lidt mere inden vi gik i gang", siger Kristian Anker, der sammen med Oscar Almstrup lagde de første sten til deres virksomhed allerede mens de læste jura.
Mens Oscar læste sin master færdig i Californien besøgte Kristian ham, mens han holdt nogle sabbatår som Officer i Livgarden. Og her begyndte de at diskutere forskellene mellem legaltech-industriens muligheder i henholdsvis USA og Danmark.
"Jeg kunne se hvor vildt stærkt, det gik derovre med at udvikle teknologi, der kunne ændre leveringsmodellerne af juridiske services, men som også kunne ændre måden, jurister arbejder på. Så kiggede vi tilbage på Danmark og undrede os over, at der ikke var en eneste af den slags virksomheder derhjemme. Så vi begyndte at bygge chatbots, for vi tænkte, at det måtte være muligt at levere de her svar og de juridiske services på en ny måde. I princippet en chatbot, hvor du som forbruger kunne få svar på helt basale forbrugerretlige spørgsmål. Det var lidt et sideprojekt på studiet, men for Kristian og mig var det en snebold, der begyndte at rulle – vi begyndte at se mulighederne i det her, for når man begyndte at koble en lille smule kode med en lille smule juridisk rådgivning, så kunne man faktisk skabe nogle ret fede ting", siger Oscar Almstrup.
Er du jurist eller udvikler?
Det efterlod de to venner ved en skillevej - skulle de forfølge iværksætterdrømmen eller tage skridtet ind i advokatbranchen?
"På et eller andet tidspunkt stod vi så der med en kandidatgrad i hånden. Og der tror jeg, at vi begge to var enige om, at det skulle ske nu. Hvis vi først sad fast ude i Nordhavnen, så slipper man ikke så let igen, så det var spørgsmålet om at prøve det af mens man havde gnisten", siger Oscar.
Det var dog ikke lige til at koble den juridiske viden med interessen for udvikling.
"Der er ingen tvivl om, at vi fra studiets side har været klædt vanvittig dårligt på til den her form for juridisk forretningsudvikling. Det er jo en meget fantasiløs industri, juraen, og det er der nok en god grund til. Den juridiske industri skal jo være konservativ, og der er jo en grund til, at vi som branche ikke er så frembrusende. Vi snakker da med mange jurister som kigger på det, vi laver og tænker: Hvorfor gør i det? I starten var jeg meget forundret over, at man ikke troede på at man kunne gøre tingene smartere, men det ligger bare meget indfødt i os som jurister. Vi ser dog at man på studierne nu her tager teknologi mere seriøst og også imødekommer reel forretningsudvikling, selvom det fortsat er meget teoretisk", siger Kristian Anker, og Oscar supplerer:
"Vi er meget drevet af, at det, vi bidrager med, skaber værdi. Det meningsfulde i arbejdet er den største drivkraft. Så vi er nok også blevet en anden type jurist, end vi havde forestillet os. For os handler det om juridisk business development – jeg tror ikke at jeg, da jeg startede på jura, kunne vælge et job, hvor jeg lavede juridisk business development."
En 'Rain Man'sk tilgang
Men hvordan starter man bare sådan lige med at bygge chatbots og udvikle ideen om en juridisk distributionskanal, hvis ultimative formål er at samle juridiske ydelser på en samlet online platform, hvorigennem kontakt mellem klienter og jurister faciliteres gennem efterspørgsel og udbud? Kristian og Oscar startede med låne et mødelokale i Den Sorte Diamant og begyndte at skrive på whiteboards.
"Vi gjorde egentlig det, at vi satte en masse logiske slutninger op – hvis x er opfyldt, får du mulighed y og z. Vi gik egentlig sådan helt Rain Man i den og lavede en Russel Crowe fra filmen A Beautiful Mind, hvor vi bare stod og skrev helt vildt på et stort stykke papir. For med de her ekstreme mindmaps og kausalitetskæder, så var det nemmere at gå til en udvikler og få dem at til at lave det her", siger han.
For Kristian og Oscar er der nemlig ikke så stor afstand mellem måden, hvorpå jurister på den ene side og udviklere på den anden arbejder.
"Når du kigger på udviklere og jurister, så er der nok ikke mange, der vil sammenlignes med hinanden, men kigger man på det helt nøgternt, så er det hele regelbaserede universer. Det som udviklerne godt lide i regler, og når alt er skrevet snorelige, på samme måde kan advokaten godt lidt når kontrakten er skrevet knivskarpt og formuleringerne er korte og præcise," siger Kristian.
Men hvis arbejdsgangene mellem udviklere og jurister ikke umiddelbart er så forskellige, hvorfor er legaltech så ikke større?
"Faktum er, at der står nogle kunder ude på den anden side og skriger efter noget andet, og advokatbranchen kommer ikke til at “disrupte” sig selv. Det er lidt en supertanker, der skal dreje 180 grader, og det kan man bare ikke, når man er kæmpe stor. Vores fordel er, at vi er langt mindre, og så har vi startet med at tage kundernes perspektiv og bygge forandringen ovenpå det. Det er et kundecentreret setup, som vi har koblet rådgivning ovenpå bagefter, hvor det før i tiden måske har været meget rådgiverne, der styrede præmisserne", siger Kristian.
Regulering spænder ben for resultaterne
Som nyt forretningskoncept i en etableret branche kan der være mange benspænd på vejen.
"Det er altid svært at starte op, men måske særligt i den her industri, hvor innovation ikke er lige så åbenlyst, og hvor vi er nogle af de første, der for alvor begynder at kratte i overfladen. I starten vil man måske nok blive opfattet lidt som landsbytosserne, der står nede på bytorvet og råber. Heldigvis er der flere startups, der forsøger lidt at gøre det samme, så vi ser ikke lige så tossede ud længere. Men det er en meget rigid og konservativ branche af rigtig gode årsager i mange tilfælde, men det er sjovt og udfordrende og være innovativ i branche som pr. definition aldrig har været det", siger Kristian.
For LegalHero handler det dog ikke om at tage brødet ud af munden på den etablerede advokatbranche. Tværtimod.
"Det har været vigtigt for os at gøre det klart, hvorvidt vi mener vi skal erstatte advokaterne med teknologi - nej det skal vi nok ikke, men vi skal derimod begynde at pille ved nogle af de strukturer og overheads som almindeligvis hænger rundt om, ja det skal vi nok. Det er jo stadig brainpower, som vi skal sælge os på.
En af de helt store udfordringer for legaltech-branchen er dog reguleringen, som ifølge Oscar Almstrup skaber udfordringer for legaltech-branchens vækstmuligheder.
Reguleringen omkring advokatbranchen i særdeleshed er ret omfattende, og det betyder, at det kan være ret svært at komme i markedet med løsninger, der styrker retssikkerheden for flere danskere
"Reguleringen omkring advokatbranchen i særdeleshed er ret omfattende, og det betyder, at det kan være ret svært at komme i markedet med løsninger, der styrker retssikkerheden for flere danskere. Vi ser i andre steder i verden, i de forskellige jurisdiktioners advokatsamfund, at der gradvist begynder at blive løsnet lidt op for de her reguleringer at give plads til nye spillere, som kan være med til at adressere klienter og borgere i den nederste del af samfundet og give dem mulighed for at få kompetent rådgivning på andre præmisser end hos de traditionelle udbydere".
Kristian supplerer:
"Helt konkret oplever vi det i forhold til reglerne om salærdeling og henvisningshonorar, hvor man har et skarpt fokus på advokatens uafhængighed, men der er ikke et sted, hvor man kan få testet sine ideer af, der er ikke et forum hos Advokatsamfundet, hvor man kan snakke om tingene. Nu har jeg lige været til LegalGeek I London, hvor Solicitors Regulatory Authority holdte et oplæg, og det var med blomsterskjorter næsten og en klar opfordring til, at hvis man havde en ide, så skulle man endelig bare komme til dem, så tester vi det af. Og netop det her med skabe forretningsideer mellem advokater og udviklere, der oplever vi tit frygten for, at det kan gå på kompromis med advokatens uafhængighed. Talerøret ind er simpelthen ikke-eksisterende, især når vi kommer udefra og ikke er reguleret af Advokatsamfundet", siger han.
Hvis man spørger Oscar og Kristian, så ville det betyde alverden for både legaltech-branchen, men også for mange andre, hvis Advokatsamfundet lempede lidt på de regulatorisk greb.
"Det ville jo betyde sindssygt meget for os, hvis vi blev mødt med lidt mere åbne arme fra Advokatsamfundet, men det ville også betyde, at der var andre spillere, der åbnede forretninger op, og i sidste ende tror jeg at det kunne være med til at skabe en branche, der var langt mere divers, hvor der var flere muligheder for private og erhvervsdrivende til at købe de her services på en langt mere moderne måde. Det ville med garanti også højne retssikkerheden for rigtig mange af dem i samfundet, som er dårligt stillet, fordi adgangen til services ville være lettere tilgængelig."
Advokatbranchens Amazon
For LegalHero handler det om distribution. Og ligesom Amazon revolutionerede detailhandlen med deres platform, hvorigennem services kunne skifte hænder, så sigter Kristian og Oscar på at lave en pendant for juridiske services.
"For os handler det om, at vi skal eje hele leveringsmodellen, vi skal forstå, hvordan den bedste kunderejse ser ud fra a til b, og så skal vi forstå, hvordan den bedste rådgiverrejse ser ud fra a til b, og så bygge den platform, der kan favne de to ud fra en meget remote præmis. Og der tror vi, at hvis vi kan eje “the railway”, hvis vi kan være de nye ‘Vanderbilts’' , så vil det være os, der kan hjælpe med at drive folk ind i den digitale fremtid. Ligesom Amazon så kigger vi meget på at være den foretrukne infrastrukturleverandør. Så er der selvfølgelig forskellige hyldevarer inden for det, men det er også der gerne vil eje butikken. Det er os, der er Torvehallerne, der huser de forskellige boder og ydelser", siger Kristian.
For LegalHero handler det om både at skabe nye måder at levere juridiske ydelser, men også at skabe det mest fleksible arbejdsmiljø.
"Man kan dele det op i to ting – vi vil gerne skabe det fedeste og mest moderne sted at arbejde som jurist, og så vil vi sørge for, at vi kan levere juridisk rådgivning med en besparelse over for kunderne men med en mindst lige så høj kvalitet, som hos de fine advokatkontorer. Lige nu ser vi rigtig meget lækker teknologi fra legaltech-verdenen, som bliver smidt i hovedet på juristerne, men som ikke er client-facing. Rigtig mange klienter oplever ikke den her besparelse og effektivisering, for det kommer jo aldrig til udtryk på regningen. Hvis kunderne ikke føler, de får noget ud af det, så er legaltech i bund og grund værdiløst", siger Oscar.