21/11/2024 - Lovgivning

Manglende retlige rammer om magtanvendelse skaber utryghed blandt folkeskolelærer


Selvom vi i Danmark har lovgivning, der definerer de retlige rammer for magtanvendelse over for børn og unge, så er samme regelsæt ikke gældende for landets folkeskoler. Og det skaber usikkerhed om de reelle beføjelser, når det kommer til brug af magtanvendelse. En usikkerhed, der medfører, at folkeskolelærere oplever et øget antal uberettigede indberetninger om fysiske indgreb fra forældre.

Tekst, lyd og billede: Rasmus Lehmann Hylleberg



Det kan lyde som et levn fra fortiden - magtanvendelse mod børn i den danske folkeskole. Virkeligheden er dog noget mere kompliceret.

Dansk lovgivning adresserer nemlig ikke tydeligt magtanvendelse i de danske folkeskoler. Og det skaber stor usikkerhed for lærere og skoleledelser, der kan være i tvivl om deres hjemmelsgrundlag i forhold til at imødegå situationer, hvor børn forstyrrer undervisningen eller udøver vold mod lærere eller andre elever.

Ifølge professor emeritus Jørn Vestergaard, der er forfatter til en ny artikel i Ugeskrift for Retsvæsen om netop dette emne, er der behov for klarere lovmæssige rammer, så lærerne kan håndtere disciplin og sikkerhed i klasselokalerne.

Der er kæmpestor usikkerhed omkring grænserne for magtanvendelse og andre fysiske indgreb over for skoleelever

 

I den seneste episode af podcastserien Magtens Tredeling undersøges den problematiske mangel på retlige rammer, når det kommer til magtanvendelse i danske folkeskoler. Sammen med Jørn Vestergaard er også juridisk chef hos Danmarks Lærerforening, Camilla Bengtson, gæster i Magtens Tredeling. Og Bengtson bekræfter, at man hos brancheorganisationen ser en stigende tendens til uberettigede indberetninger rettet mod lærere, der for eksempel har ført forstyrrende elever fysisk ud af en klasse eller har holdt fast i elever for at afværge en konflikt.

"Lige nu er rådet til lærerne på mange skoler, at hvis der sidder en elev og forstyrrer, så må man tage de 27 andre ud af lokalet og finde et nyt lokale," siger Camilla Bengtson

 

Behov for klare retningslinjer og forældrenes rolle

Ifølge Camilla Bengtson ses en stigende tendens til, at forældrene eskalerer hændelser mellem deres eget barn og læreren i klassen til deciderede konflikter. For eksempel ved at forældrene i stedet for at gå i dialog med skolen og den enkelte lærer om en given hændelse i stedet sender en indberetning afsted til skolen med anklager om fysisk indgreb eller chikane.

Hun efterspørger derfor større selvindsigt blandt forældrene og mere autoritet tilbage til lærerne i klasseværelset.

Og her ville klare retlige rammer værre en stor del af løsningen, siger Jørn Vestergaard i Magtens Tredeling afsnit 199.

"Der er kæmpestor usikkerhed omkring grænserne for magtanvendelse og andre fysiske indgreb over for skoleelever,” siger han og peger på, at man burde inkorporere nogle af de bestemmelser, som allerede findes i den nylige opdatering af voksenansvarsloven, og som er gældende for anbragte børn og unge.

Du kan høre hele diskussionen om magtanvendelse i den danske folkeskole, om konsekvenserne ved den nuværende situation og de potentielle løsninger i Magtens Tredeling episode 199 i ovenstående player eller i din foretrukne podcast-app.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak