12/10/2017 - Magtens Tredeling #7

Avokaters synlighed i medierne


Er advokater som faggruppe synlige nok i medierne og i den brede offenlighed? Managing partner Tomas Ilsø Andersen og  områdechef for journalisthøjskolens afdeling for forskning og viden Vibeke Borberg tager diskussionen. 

Redaktion



De største danske advokathuse er typisk nogle af de rådgivere, som er tættest på direktioner og bestyrelser hos landets største virksomheder som f.eks. Novo Nordisk, Vestas, Lego, Tryg og Dong Energy. Samtidig er advokater og partnere på alle niveauer i daglig kontakt med alt fra de svageste i samfundet til de kendte og kongelige – med andre, så er advokater en af de faggrupper, der potentielt ligger inde med den største viden i forhold til tendenser, bevægelser, muligheder og udfordringer i vores samfund.


Disse forhold på trods, så er der ikke mange advokater eller partnere, som tager aktiv og synlig del i den offentlige debat – det er et fåtal af advokater, der optræder i politiske debatprogrammer på tv, ligesom der er langt mellem advokater i aviser og i radio, men hvorfor? Er advokaten en figur, der lever bedst i det skjulte? Eller er der reelt set behov for en langt større adgang til advokaters syn på den verden, vi lever i? Hvordan ser det ud med advokaters synlighed i medierne og i den offentlige debat?

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak