20/09/2018 - Magtens Tredeling #38

Er medarbejdere indirekte markedsføringskanaler?


En sag fra forbrugerombudsmanden viser, at det er i strid med markedsføringsloven, når virksomheder aktivt beder medarbejdere dele annoncer fra hjemmesiden på Facebook. Men hvor går grænserne for markedsføring? Er vi som forbrugere ikke forpligtet til selv at kende forskel på reelt indhold og reklame? I dag tager vi diskussionen om reglerne og rammerne for reklame og annoncering. 

Redaktionen



Markedsføring af produkter kommer i mange former, og med både sociale medier og den teknologiske udvikling af digitale platforme bliver vi eksponeret for reklamer og annoncer i mange forskellige former både direkte og indirekte.

Spørgsmålet der trænger sig på i disse år er, hvorvidt vi som forbrugere er vidende om denne eksponering. For hvad kan overhovedet betegnes som markedsføring? Influencers, native advertising og employee advocacy er alle begreber, der hitter hos virksomhederne, men som også udvisker grænserne for, hvordan gængs annoncering kan defineres.

Vores gæster i studiet er Heidi Højmark Helveg, partner og advokat med speciale i markedsføringsret hos Integra Law og Anders Etgen Reitz, partner hos Iuno med speciale i HR-jura.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak