Det skal være nemmere for forbrugere i vores naboland mod syd at kræve sin ret over for store detailvirksomheder i tvister omkring basale forbrugerrettigheder. Det mener det spirrende legaltech-firma Helpcheck, der netop har rejst 11 mio. euro (82 mio. kroner) i kapital til udvikling af deres forretningskoncept.
Det skriver internetmediet eu-startups.com.
Helpcheck blev lanceret i 2016 og har specialiseret sig i at hjælpe de forbrugere, der er kommet på kant med store virksomheder i sager om basale forbrugerrettigheder, og som måske ellers er skræmt fra at føre sager mod disse virksomheder. En udviklet algoritme kan hurtigt bestemme, om forbrugere har en sag, når de rette oplysninger er tastet ind i systemet.
Firmaet har allerede 15 medarbejdere og opererer kun i Tyskland, men håbet er, at den rejste kapital kan være åbne muligheden for, at firmaet tager fat i andre retsområder.
"Vores mission er give forbrugerne mulighed for at få en langt nemmere 'access to justice' ved at udnytte vores digitale kompetencer og herigennem give dem en stærkere stemme mod de store virksomheder. Vi håber, at den rejste kapital kan hjælpe os med at udvide til nye markeder," siger co-founder Peer Schultz.