I et af Det Østasiatiske Kompagnis gamle pakhuse bag Esplanaden på Østerbro og klemt godt inde mellem Langelinjes erhvervshovedkvarterer ligger KLAR Advokater. Et ungt advokatkontor, der de seneste fem år er vokset fra fem medarbejdere til i dag 25 medarbejdere, men som fortsætter med at være tro over for egne idealer. For KLAR Advokater er kultur, værdier og gennemsigtighed ledestjernerne, og det udmønter sig bl.a. i en synlig prisstruktur og et nedskrevet mantra om, at ingen må være sure, når de går på arbejde.
”KLAR betyder bl.a., at vi tror på en høj grad af åbenhed og forventningsafstemning – særligt i forhold til vores klienter og medarbejdere. Disse relationer betyder virkelig meget. Vi kan kun være på kontoret i så mange timer, hvis vi har det godt med hinanden. Vi vil også gerne have, at vores medarbejdere ved, hvordan det går i forretningen, hvilke bolde vi løber efter, og hvilke vi ikke løber efter. Og i forhold til klienterne betyder en åben og tillidsbaseret relation alt. Det skaber et rum, hvor man kan tale direkte og konstruktivt om tingene, uden at rådgivningen skal pakkes ind i en masse forbehold og fine ord,” siger partner og en af stifterne af KLAR Advokater Søren Plomgaard.
Nye kræfter med fokus på værdisæt
En af de nyeste kulturbærere hos KLAR Advokater er den 28-årige advokatfuldmægtige Ali Simiab. Hans første møde med KLAR Advokater var en jobsamtale på halvanden time, hvor de stort set kun talte om værdier. For Ali er det netop vigtigt, at værdierne følger med, og at det kollektive fundament er i højsædet.
Jeg sagde ja til jobbet her uden at kende til lønnen eller arbejdsopgaverne. For mig var det vigtigt, at værdierne er så meget i fokus her. Under samtalen fortalte de, at der i ejeraftalen står, at partnerne ikke må være sure
"Jeg sagde ja til jobbet her uden at kende til lønnen eller arbejdsopgaverne. For mig var det vigtigt, at værdierne er så meget i fokus her. Under samtalen fortalte de, at der i ejeraftalen står, at partnerne ikke må være sure. Det er enormt uortodokst, men samtidig et vanvittigt godt signal. Partnerne committer sig til, at her skal vi have det godt, og det skal være sjovt at gå på arbejde. I min ansættelseskontrakt står der også noget i retning af, at alle skal give en hånd, og ingen – heller ikke partnere – er for fine til at hjælpe til med f.eks. mindre indkøb," siger han og uddyber:
"Der er et stort fokus på medarbejdertrivsel, klientpleje og ledelse. Vi er f.eks. ikke underlagt faste debiterings- og omsætningskrav – sådan nogle krav er i mine øjne også unødvendige, fordi dygtige og ambitiøse mennesker leverer jo varen, hvis ledelsen skaber gode rammer. Det er også i klienternes interesse, at der ikke stilles sådanne krav, fordi de kan skabe uhensigtsmæssige incitamenter.”
Ali Simiab har det meste af 2018 arbejdet på sine egne projekter, og det har også givet ham tid til at samle tankerne og overveje formålet med sin egen fremtidige advokatgerning. For hvad er egentlig det vigtigste for en ung jurist, når man går på arbejde hver dag?
"Det kan være meget sundt at komme væk og have god tid til at reflektere over tingene. For mig er det vigtigste, at jeg kan identificere mig med virksomhedens værdier og kultur, at jeg bliver fagligt udfordret, og at jeg er omgivet af søde, ambitiøse og dygtige mennesker. Samtidig vil jeg gerne have tid og plads til mine egne projekter, fordi jeg har et behov for at udforske og skabe. Jeg er overbevist om, at jeg er havnet det rette sted – her hersker en spændende kollektivistisk tankegang, hvor den enkelte samtidig får plads til at udvikle sig.”
Et supplement til de store kontorer
Hos KLAR Advokater har alle partnere en baggrund på de førende københavnske advokatkontorer, og der er en udtalt ambition om at kombinere klassiske advokatdyder med personlighed, nærvær og transparens.
”Der er en naturlig plads i markedet for erhvervsjuridisk rådgivning til store virksomheder, både for de største advokatkontorer og for et mindre kontor som KLAR. De største kontorers primære force er et stort antal medarbejdere og specialister, som skal bruges i de største transaktioner og sager. Men alle erhvervsvirksomheder – også de største i Danmark – har løbende mindre sager, som også skal håndteres – og som kan udvikle sig til væsentlige problemer, hvis de ikke bliver håndteret hurtigt og effektivt. Til denne type sager er KLAR ofte mere velegnet end de største kontorer, fordi vi giver denne type sager mere partneropmærksomhed, end det er muligt for de største kontorer. Vi oplever ikke, at vi konkurrerer med de største kontorer om denne type sager, snarere komplementerer vi hinanden. Vi oplever da også løbende, at de største kontorer henviser sager til os, som falder uden for de største kontorers transaktionsbaserede koncept” fortæller partner og en af stifterne af KLAR Advokater Peter Kierkegaard.
Blandt KLAR Advokaters klienter finder man en række af landets største virksomheder, og de lægger heller ikke skjul på, at målgruppen netop er de virksomheder, som historisk set har købt juridiske ydelser hos de store advokatkontorer, men som i dag er åbne over for mindre kontorer.
”Tidligere var der måske en tendens til, at de store virksomheder foretrak udelukkende at benytte sig af de største advokatkontorer til alle sagstyper, men i dag er billedet et andet. Vi ser i tiltagende grad, at store erhvervsvirksomheder både har et stort advokatfirma tilknyttet til de store transaktioner og et eller flere mindre firmaer til de øvrige opgaver. Det ser jeg som udtryk for, at de store erhvervsvirksomheder er blevet mere professionelle indkøbere af juridiske ydelser,” siger Peter Kierkegaard.