Billede af Nina Olson, der er uddannet jurist med en Law Degree i Taxation fra Georgetown University Law Center. Foto: Cecilie Uhre.
Det meste af sit liv har Nina Olson dedikeret til kampen for amerikanske lavindkomstskatteydere. Som 33-årig startede hun på jurastudiet, efter hun først i en kort periode arbejdede med kunst og senere i en længere periode med revision.
Hun står blandt andet bag det første non-profit-kontor for lavindkomstskatteydere i USA, der de sidste 30 år gratis har hjulpet skatteyderne med at føre sager mod det amerikanske skattevæsen, Internal Revenue Service (IRS).
Nina Olson har også arbejdet som National Taxpayer Advocate i 18 år ved Taxpayer Advocate Service, som er et uafhængigt kontor, der er en del af IRS. Som National Taxpayer Advocate fungerede Nina Olson som en slags ombudsmand i IRS.
Her lavede hun eksempelvis to gange om året en rapport, hvor hun analyserede de største problemer, som skatteydere møder, samt hvordan IRS kan imødekomme de problemer. Rapporten sendes direkte til Kongressen.
I dag er hun administrerende direktør for Center for Taxpayer Rights. Udover det er Nina Olson også arrangør af en international konference for skatteyderes rettigheder.
Nina Olson har altså nærmest hele sit arbejdsliv kæmpet for lavindkomstskatteyderes rettigheder, der ifølge hende er udfordret i det amerikanske system.
Første non-profit kontor for lavindkomstskatteydere
Idéen til non-profit-kontoret, som fik navnet The Community Tax Law Project, udsprang af en togtur med en dommer fra skattedomstolen mellem Chapel Hill og Georgetown University. Dommeren fortalte Nina Olson, at i 75 procent af de sager, der blev ført ved domstolen, repræsenterede folk sig selv.
Og det var ofte skatteydere med lav indkomst, der ikke har en chance for at få hjælp til at føre en sag mod IRS.
”Hun sagde; hvis bare vi kunne gøre noget for at hjælpe dem,” fortæller Nina Olson om historien, og ikke længe efter startede hun The Community Tax Law Project, der blev det første af sin slags i USA i 1992.
Projektet har været inspiration til de kontorer for lavindkomstskatteydere, der i dag er finansieret af den amerikanske stat, og som findes i næsten alle delstater i USA.
”I dag er der 125 kontorer, de går under navnet Low Income Taxpayer Clinics, og der findes mindst én i hver stat. Så det har virkelig ændret måden, man forholder sig til skat på. For nu har man en række eksperter, der kigger på de problemer, lavindkomstskatteydere har, når de interagerer med IRS,” siger Nina Olson og uddyber, at selvom der stadig er problemer med IRS og den måde, de behandler lavindkomstskatteydere på i dag, så er der i de mindste nu et system, der kan repræsentere dem.
”Og det er virkelig, virkelig vigtigt,” siger hun.
18 år som Taxpayer Advocate
I 2001 tog Nina Olson stillingen som National Taxpayer Advocate, og i løbet af de næste 18 år havde hun omkring fire millioner sager igennem the Taxpayer Advocate Service.
Og når Nina Olson bliver spurgt om, hvad hun vil fremhæve i sin tid som National Taxpayer Advocate, er det blandt andet the Right to Administrative Appeal, hun peger på. Det var nemlig blandt andet hendes fortjeneste, at der blev oprettet et uafhængigt kontor under IRS, der hedder Independent Office of Appeals.
Nina Olson gjorde opmærksom på det problematiske i, at hvis man som amerikansk borger var uenig i noget, IRS sagde, så kunne man kun modsige dem ved at føre en sag ved skattedomstolen og dermed være nødt til at gå igennem hele den juridiske mølle med advokater og så videre.
Hun foreslog derfor Kongressen at gøre det muligt at lave en administrativ appel til IRS. Og det skabte altså resultater.
En anden ting, Nina Olson også fremhæver fra sin tid som National Taxpayer Advocate, er Taxpayer Bill of Rights.
”Mange amerikanske skatteydere kender ikke til deres egne rettigheder i forhold til skat, og derfor tænkte jeg på et tidspunkt, at det ville være virkelig behjælpeligt for dem at have et sted, hvor de kan læse om det. Ligesom Bill of Rights,” siger Nina Olson.
Hun var for nylig i Danmark til en konference, hvor vi på K-NEWS interviewede hende om hendes vej fra den bachelor i kunst, hun startede med, til det, hun er endt med at bruge en stor del af sit arbejdsliv på: Nemlig arbejdet med at gøre skat begribeligt. Et arbejde, som nu blandt andet har udmøntet sig i det, hun selv kalder en dating-app for kontorer og advokater.
Interviewet bringes på print i det skattefaglige magasin Taxo, som Karnov udgiver i samarbejde med FSR, men kan også læses her.
Gennem linket ovenfor får du adgang til en pdf-version af artiklen, der giver den bedste visuelle læseoplevelse.
Udsnit nedenfor viser artiklen, som den ser ud i det Taxo, der udkommer otte gange årligt.
Artiklen er ikke bag en betalingsvæg, men for at få adgang til den beder vi dig indtaste din mailadresse.