Du ser ingen politikere i reklameblokken, når du tænder for dit flow-tv. Men går du f.eks. på en dansk streaming-tjeneste som TV2 Play, så kan du sagtens møde statsminister Mette Frederiksen og andre politikere på streamingtjenestens platform.
For den danske lovgivning, nærmere bestemt 'Bekendtgørelse 2020-06-18 nr. 1155 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber', slår fast, at det ikke er lovligt for partier og politiske personer at reklamere på flow-tv. Men der står ikke noget om streaming, kun at tobaksreklamer ikke er tilladt. Og det får nu flere partier og juridiske eksperter til at spærre øjnene op.
Det skriver onlinemediet Markedsføring.dk.
Flere af regeringens støttepartier vil nu have reglerne ændret, så man får strammet reglerne i forbindelse med streaming, og så reglerne i øvrigt er i tråd med udviklingen inden for forbrugernes brug af tv.
Flere af de juridiske eksperter, som Markedsføring.dk har talt med, er meget undrende over for lovens nuværende udformning.
”Det er også lidt et mysterium for mig. Mit bedste bud er, at man har tænkt, at flow er mere indtrængende end streaming-tv, fordi du ikke kan afbryde reklamerne på flow-tv,” siger Søren Sandfeld Jacobsen, der er advokat hos Gorrissen Federspiel og professor i markedsføringsret ved CBS til mediet.
Sten Schaumburg-Müller, professor i bl.a. medieret ved SDU, udtaler:
”Det virker, som man om har glemt at ændre det. For der er ingen tvivl om, at streaming i dag fylder meget mere, og at det nogle gange bliver set lige så meget som flow-tv – nogle gange endda mere,” siger han og uddyber:
”Det er en lov, der ikke længere er særligt velbegrundet. Det er problematisk, at vi kan betale for at få så stor plads til politiske holdninger, så det nærliggende ville være også at forbyde det på streaming-tv".
TV2 udtaler til Markedsføring.dk, at seks partier har købt reklameplads på deres streamingplatform.
Debatten om politiske reklamer på tv er tilbagevendende, og bl.a. Venstre og Dansk Erhverv har tidligere talt varmt for, at man burde bløde reglerne op. På den anden side frygter kritikere, at det vil skabe en skævvridning i det politiske landskab, hvor det kun er de største partier, der vil have råd til reklamerne, og at det vil skabe ubalance partierne imellem.