Folkedrab eller ej?
Selv holder Aung San Suu Kyi fast på, at der ikke er tale om et ’folkedrab’, men om en ’intern væbnet konflikt’. Forskellen mellem disse to begreber prikker til en efterhånden gammel diskussion omhandlende, hvordan folkedrabskonventionen egentligt skal tolkes.
Nicholas Symes fortæller, hvordan især intentionen har afgørende betydning:
”Hvis intentionen er at bringe ro og orden i landet, med de midler, man har, så er det et legitimt formål. Hvis intentionen derimod er at udrydde en gruppe fremmedtænkende mennesker, som ser anderledes ud, eller som har en anden religion, så er det et folkedrab. Hvis hun reelt mener, at der er ikke en intention ift. den befolkning, men at der er nogle uroligheder, der skal håndteres, så er det fuldt ud legitimt,” fortæller han.
Begrebet ’folkedrab’ kom først til i 1944, da den polsk-jødiske jurist Raphael Lemkin med bogen ’Axis Rule in Occupied Europe’ for første gang brugte ordet ’genocide’, som er en sammenkobling mellem det græske ord genos (familie, stamme, race) og det latinske -cide (at dræbe eller slå ihjel). På dansk ’folkedrab’. Han brugte begrebet til at beskrive:
”En koordineret plan af forskellige handlinger rettet mod ødelæggelsen af livsvigtige grundlag hos nationale grupper, med den hensigt at udrydde selve gruppen. Planens formål er opløsningen af politiske og sociale institutioner, af kultur, sprog, nationalfølelse, religion, og den økonomiske eksistens for nationale grupper, og ødelæggelsen af den personlige sikkerhed, frihed, sundhed, værdighed og liv for individer der tilhører sådan en gruppe.”
Senere blev begrebet juridisk defineret i FN’s folkedrabskonvention, 1948, i et forsøg på at undgå fremtidige lignende hændelser. Det er denne definition, som i dag bliver anvendt i internationale retssager vedrørende folkedrab.
Jeg tror at man langt henad vejen har tolereret hendes lederskab, fordi militæret står med geværet i ryggen på hende, og er de reelle magthavere i Myanmar.
Et folkedrab er, ifølge konventionen, et bevidst forsøg på helt eller delvis at tilintetgøre grupper på baggrund af race, nationalitet, etnicitet eller religiøsitet. Det identificeres som enhver af nedenstående handlinger, der begås med den hensigt at enten helt eller delvis at udslette en af de fire grupper:
a) At dræbe medlemmer af gruppen
b) At tilføje medlemmer af gruppen betydelig legemlig eller åndelig skade
c) Med forsæt at påføre gruppen levevilkår, beregnede på at bevirke gruppens fuldstændige eller delvise fysiske ødelæggelse
d) At gennemføre forholdsregler, der tilsigter at hindre fødsler inden for gruppen
e) Med magt at overføre en gruppes børn til en anden gruppe
Men ifølge konventionen, så kan man også tale om et folkedrab, selvom den pågældende befolkningsgruppe ikke udsættes for mord. Det er i situationer, hvor gruppen bliver udsat for så svære livsbetingelser, at det bliver umuligt for gruppens medlemmer at overleve.
Helt fra konventionens tilblivelse, har den bidraget til store diskussioner blandt forskere. Både ift. selve formuleringen, som lægger vægt på intentionen fremfor selve handlingen, da dette kan være svært at dokumentere.
Ifølge Nicholas Symes er der dog ikke nogen tvivl om, hvorvidt det, der sker i Myanmar, er et folkedrab:
”I min bog er det her absolut et folkedrab. Man udrydder jo en kultur og en diversitet blandt menneskeheden”, fortæller han, og sammenligner med en af de tidligere dømte sager:
"Hvis vi tager Kosovo-albanerne. Der var jo et ønske om at få fjernet dem fra serbisk jord, og det var nogle ret rabiate militante ekstremister i Serbien, som systematisk gik efter dem, der var muslimer i Kosovo-området. Det er jo egentlig det samme, der sker i Myanmar. Du har en lille befolkningsgruppe i det nordvestlige område i Myanmar som har en anden etnicitet og en anden religiøs tilknytning, som man vil have ud af landet”.
Om Aung San Su Kyi bliver dømt, er dog langt fra sikkert. Ifølge Nicholas Symes fordi, at Aung San Suu Kyi stadig har en stor stjerne i store dele af det internationale samfund.
"Hun fik jo Nobels Fredspris i 1991, og hun er gift med en britisk statsborger, og det vil jo nok påvirke det internationale samfunds opfattelse af, hvad det er hun har gjort konkret. Men det, der er mulighed for, det er jo, at der kan rejses sager mod militærledelsen. Eller de konkrete soldater. Krigsforbrydelser og folkedrab, der kan du gøre alle ansvarlige for det. Helt fra staten til de enkelte institutioner til enkelte personer. Så de kan jo vælge i stedet for at gå efter hende, så gå efter hærledelsen eller de konkrete officerer, der besluttede at starte med at skyde på rohingyaerne, som nu er tvunget på flugt mod Bangladesh."
Udfordringen er, at Aung San Suu Kyi lige nu er det bedste alternativ i et land, der historisk har været præget af megen uro.
"Jeg vil tro, at man er lidt mere tilbageholdende med fingeren på aftrækkeren, når man snakker om Aung San Suu Kyi, end man ville være med generalen eller andre, for jeg tror at man langt henad vejen har tolereret hendes lederskab, fordi militæret står med geværet i ryggen på hende, og er de reelle magthavere i Myanmar. Den udvikling landet får med hende, er trods alt bedre, end hvis det var med militæret på magten fuldstændigt. Så langt henad vejen så har man et demokrati derude, som er blevet tolereret af militæret, men lige så snart at de folkevalgte ikke længere spiller efter militærets musik, så tilbagetager militæret jo bare magten."