20/03/2019 -

Forbrugerombudsmanden politianmelder seks forbrugslånsselskaber for brud på markedsføringsloven


I en større undersøgelse har Forbrugerombudsmanden undersøgt ni udbydere af forbrugslån og deres markedsføring og kreditvurdering. Undersøgelsen viser 'alvorlige' lovovertrædelser, som nu fører til politianmeldelse af seks selskaber.

Rasmus Lehmann Hylleberg


Det er næsten umuligt ikke at være disponeret for muligheden for at tegne et af de hurtige online-forbrugslån, hvis man zapper sig i gennem kanaludbuddet i fjernsynet eller søger rundt på nettet. Selskaberne bag de populære forbrugslån skovler penge ind, men ofte via direkte ulovlige metoder. 

Det fastslår forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der i dag fremlægger resultaterne af en større undersøgelse, der har undersøgt ni forbrugslånsvirksomheders markedsføring og kreditvurdering af kunderne. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Som følge af undersøgelsen politianmelder Forbrugerombudsmanden seks af de ni selskaber for vildledning og ufuldstændige oplysninger i deres markedsføring af deres lån. 

”Vi kan se, at nogle selskaber giver forbrugerne afdragsfrie lån på ubestemt tid uden at have vurderet, om forbrugerne har råd til at afdrage. Det er en klar overtrædelse af kreditaftaleloven. Forbrugere, der ikke har råd til at afdrage, risikerer at skulle betale meget høje renter i det uendelige på et sådan forbrugslån", siger Christina Toftegaard Nielsen og uddyber:

”Det er særdeles problematisk, at de politianmeldte selskaber overtræder flere af de forbrugerbeskyttende regler på én gang. Når deres markedsføring indeholder urigtige oplysninger og forbrugerne i øvrigt vildledes, så er forbrugeren ikke bare uden den beskyttelse, som kreditvurderingen og kreditoplysningerne skal sikre. Forbrugeren risikerer tilmed at indgå en låneaftale på urigtige forudsætninger.”

Fælles for alle de politianmeldte selskaber er, at de alle, ifølge Forbrugerombudsmanden, bl.a. har overtrådt markedsføringslovens §5 og §6, der skal beskytte forbrugeren mod vildledende markedsføring. Ifølge loven fremgår det:

5, stk. 1: ”En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.”

6, stk. 1: ” En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.”

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak