26/03/2024 - Spillovgivning

Eksperter: Dansk mediegigant bryder loven med vildledende markedsføring


Det danskejede medie HLTV udgiver anmeldelser, der reelt er udeklareret betalt indhold, vurderer to juraprofessorer. Derudover er mediet, der genererer tocifret millionbeløb i overskud og er en del af en milliardforretnning på kant med spilleloven, når den promoverer ulovlige spiludbydere. Herunder fra Rusland.

Tekst: Anders Dehn. Billeder: Rasmus Lehmann Hylleberg og Dan Poulsen.


Billedet: Screendump af HLTV og udsnit af spilleloven fra Karnovs platform

 

”I sidste ende er det en afgørelse, der skal træffes af domstolene. Men for mig ligner det vildledende udeladelse af information, som forbrugeren har brug for. Altså, skjult markedsføring, som jo er ulovligt.”

Jan Trzaskowski fra CBS er en af to professorer, som vurderer, at mediet HLTV, som er en del af den danske milliardkoncern Better Collective, bryder loven med sponsoreret indhold for spiludbydere. Derudover kan mediet ifølge en advokat med speciale i spillovgivningen være på kant med spilleloven, når den reklamerer for udbydere, som er ulovlige i Danmark.

HLTV skriver om computerspillet Counter-Strike, hvilket der er så mange læsere i, at hvis man målte antallet af besøgende og sidevisninger op mod traditionelle danske nyhedsmedier, ville HLTV være fjerdestørst.

Mediets artikler er på engelsk, men det er stiftet, drevet og ejet af danskere. I 2020 blev HLTV købt for 34,5 million euro, lidt over en kvart milliard danske kroner, af førnævnte Better Collective. I fjor fusionerede HLTV med Better Collective.

På sin hjemmeside har HLTV en række såkaldte anmeldelser af spiludbydere og deres udbud af spil på Counter-Strike. Udbyderne bliver præsenteret med fire-fem stjerner, og HLTV skriver, at anmeldelserne er udtryk for skribentens egen holdning. Men der står ikke, hvem skribenten er. I virkeligheden er de nok nærmere udtryk for, at udbyderne har betalt for at blive anbefalet snarere end anmeldt. Som Sten Schaumburg-Müller, juraprofessor på Syddansk Universitet, siger:

”Efter min vurdering har de to eksempler på ”anmeldelser” en kommerciel hensigt, som derfor skal oplyses efter markedsføringslovens § 6, stk. 4.”

Og, fortsætter Schaumburg-Müller:

”At der ikke bare er tale om anmeldelser, men om reklame fremgår især af den afsluttende sætning: If this sounds appealing to you, visiting the bet365 Esports section will enable you to see the entire offer currently available.”

 

Skal overholde dansk lovgivning

Derfor, påpeger Schaumburg-Müller, burde de være markeret med ”ANNONCE”. Det skulle sørge for, at forbrugerne ikke vildledes

Men vildledt bliver de nu, mener Jan Trzaskowski, juraprofessor på CBS. Det er eksempelvis de tildelte stjerner, der giver indtryk af, at en række brugere har anmeldt udbyderne. Se det indsatte billede lidt senere i artiklen, der viser hvordan flere bettingsides fremstår som anmeldt med varierende antal stjerner. Billedet viser også hvordan det ikke er en anmeldelse, der dukker op, hvis du som bruger klikker på Review-knappen.

”Stjernerne giver forbrugerne indtryk af, at det er rigtige brugere, der har været inde og udtrykke deres tilfredshed,” siger han.

Men alt tyder på, at anmeldelserne er betalt indhold. Den for Bet365 inkluderer eksempelvis en bonuskode til HLTV’s brugere, og hvis man klikker på spiludbyderens link, lander man på en Bet365-side, der bærer HLTV’s logo og lokker nye brugere med en startbonus. Samtidig er det en del af Better Collectives forretningsmodel at tjene penge ”ved at linke videre til spiludbyderne, hvor brugerne kan spille om penge,” som Fagbladet Journalisten skrev i 2022.

Derudover skriver HLTV på anmeldelserne, at det er sponsoreret indhold, hvis man tilgår dem fra eksempelvis USA.

”Der er en reklame for Red Barnet ude i siden. Det er jo også med til at understrege det indtryk, at det skulle være noget redaktionelt indhold,” siger Jan Trzaskowski.

”Så hvis Bet365 har betalt for det, ligner det som nævnt vildledende markedsføring. Fordi der står ikke noget om, at det er reklame.”

I den forbindelse gør det ingen forskel, at HLTV skriver på engelsk, slår han fast. Selskabet er dansk og henvender sig i øvrigt til det danske marked – mere om det senere – så derfor skal det overholde dansk lovgivning, siger Trzaskowski.

 

På kant med spilleloven

Det er en fremragende forretning at skrive om Counter-Strike; HLTV er i dag fusioneret med Better Collective, men i de to sidste regnskabsår som adskilt selskab, 2021 og 2022, kom det ud med et samlet overskud på knap 56 millioner kroner. Det bidrog til, at hele Better Collective-koncernen i 2022 omsatte for lige over to milliarder kroner.

Både HLTV og Better Collective er i høj grad internationalt orienteret, hvilket er vigtigt, når man ser nærmere på, om nogle af HLTV’s sponsorerede anmeldelser overtræder spilleloven. For mediet promoverer også spiludbydere, som er ulovlige i Danmark. Nogle har ”bare” ikke licens, mens andre er udelukket af Spillemyndigheden. Det gælder eksempelvis 1xBet. 

Den russiske udbyder har dels en anmeldelse på HLTV, dels er den sponsor for mediets årlige awardshow og verdensrangliste – selvom den har været udelukket fra Danmark i fem år, stifterne er eftersøgt i og flygtet fra Rusland, og Storbritannien i 2019 fratog 1xBet sin licens, fordi udbyderen tilbød spil på kampe for mindreårige og dyreslagsmål.

K-NEWS har fundet i alt 22 anmeldelser af spiludbydere uden dansk licens.
Men eftersom HLTV skriver på engelsk og henvender sig generelt til et globalt publikum, er det så overhovedet en overtrædelse af spilleloven, hvilket kræver, at reklamen er henvendt mod det danske marked?

”Efter min vurdering er det noget, som Spillemyndigheden ville reagere på, hvis de skulle følge deres egen praksis,” siger advokat Henrik Norsk Hoffmann, der blandt andet har speciale i spillovgivningen.

”Med de sager, jeg har taget inden for de sidste to-tre år på spørgsmålet, om noget rettet mod det danske marked, så falder det her inden for det, Spillemyndigheden mener ikke overholder reglerne.”

Det taler for, at anmeldelserne henvender sig til det danske marked, at bannerreklamerne i begge sider af skærmen er for danske annoncører, eksempel eOddset og Red Barnet. Derudover er der henvisninger til Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS), Spillemyndighedens kampagne Stop Spillet og Center for Ludomani.

”Så man ved godt, at man også henvender sig til det danske marked. Man behøver ikke aktivt, specifikt kun gå efter det danske marked efter Spillemyndighedens seneste praksis,” siger Henrik Norsk Hoffmann.

Artiklen fortsætter efter billedet.

HLTV

Billedet: Udsnit fra hltv.org, der fra venstre mod højre viser 1) side med flere anmeldelser i en kolonne til højre, 2) knappen, der lover et "review" af bet365, 3) siden med bet365-reviewet, der ved læsning  ikke fremstår som en brugeranmeldelse. I baggrunden kan ses udsnit fra bettercollective.com med deres vision om at blive den førende mediegruppe inden for digital sport.

 

Hvornår gælder dansk lov?

Advokaten understreger dog, at den er lige på grænsen. Eksemplet viser, hvor svært det kan være at afgøre, om noget på internettet, der i sagens natur er grænseoverskridende, er underlagt dansk lovgivning.

”Det er et meget interessant tilfælde. En åbenlys overtrædelse mener jeg ikke, der er tale om. Men i forhold til Spillemyndighedens praksis, så er det en overtrædelse. Så er det et udbud, der retter sig mod Danmark, og det formidler adgang og udbud til ikke-licenserede udbydere. Og flere af dem er endda blokeret,” siger han.

På samme måde vil udenlandske spiludbydere eller dem, der reklamerer for dem, også overtræde dansk lov, hvis deres indhold retter sig mod det danske marked, uden de har licens her.

”Men det er ikke en clear cut case. Og den vil nok også blive mødt med modstand (hvis Spillemyndigheden besluttede at gøre en sag ud af det, red.),” siger Hoffmann.

Om det allerede er tilfældet, vil Spillemyndigheden ikke oplyse. Direktør Anders Dorph fortæller, at når hans folk skal se på, om sådan en formidlingsside, som de kalder det, henvender sig til danskere, holder de eksempelvis øje med sproget, nationale kendetegn, udvalg af spil, kundeservice på dansk, valuta og den slags.

”Samlet set er det så en helhedsvurdering. Og hvis vi mener det, så kan vi anmelde overtrædelsen til politiet, og så kan man få bødestraf,” siger Dorph.

Bødeniveauet afgøres i den enkelte sag. Elementer i vurdering af størrelsen kan være overtrædelsens karakter, omfanget og den overtrædende virksomheds omsætning.

Spillemyndigheden får hvert år et hav af ulovlige spiludbydere, der henvender sig til det danske marked, blokeret. Herunder eksempelvis 1xBet, GGbet og 22bet, som HLTV bringer anmeldelser af. Men myndigheden kan ikke få blokeret formidlingssiderne.

K-NEWS har henvendt sig til Martin Rosenbæk, der er medstifter og CEO hos HLTV, men han er ikke vendt tilbage.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak