Det kan måske virke som en dårligt joke, men der er mening med galskaben. Forleden morgen blev alle 80 medarbejder på det sjællandske advokathus DreistStorgaard mødt af en pakke vaskemiddel på deres skrivebord, da de mødte ind.
Kassen var udformet i et traditionelt vaskemiddel-look - alle budskaber og figurer omhandlede dog anti-hvidvask, og på den måde var et mange-siders dokument med regler, transformeret til et nemt og overskueligt skema.
Ifølge vidensadvokat Peter Niemann Thøgersen er det lidt utraditionelle (hvid)-vaskemiddel en ny måde at undervise og uddanne medarbejderne i komplekse regelsæt.
"Vi er meget opmærksomme på, at de efterhånden mange og omfattende krav i forhold til overholdelse af vores compliance-forpligtelser fylder meget i hverdagen for kollegaerne på advokatkontoret. Derfor ser vi bl.a. vores interne anti-hvidvaskprojekt som en oplagt mulighed for at skabe opmærksomhed om reglerne og vigtigheden af overholdelsen heraf på en lidt anderledes og sjov måde, end ved blot at udsende endnu en lang e-mail og et sæt nye interne forretningsgange.
Gamification vinder frem
Ifølge konsulentbureauet Experticon, der i november lancerede en stor rapport ved Legaltech 2018, der zoomede ind på de tendenser, der kommer til at præge advokatbranchen i 2019, så er netop gamification et oplagt sted for advokatfirmaer er at sætte ind for at skabe lettere adgang til juridiske ydelser. Gamification er ifølge rapporten en lettilgængelig metode for brugere at engagere sig og derved blive klogere på komplekst stof, og det er netop dette, som man hos DreistStorgaard har forsøgt at fremhæve ved dette alternative tiltag.
"Vi tror, at det kan betale sig at have en lidt mere innovativ, humoristisk og nytænkende tilgang for at skabe opmærksomhed om et vigtigt område i dagligdagen. Lignende tiltag i forhold til fx gamification og awareness er vi meget interesserede i at skalere ud til øvrige områder i virksomheden," siger Peter Niemann Thøgersen