Dating.dk har til 16. november til at rette systemet til, så det er i overenstemmelse med GDPR. Ellers vil der bliver rejst et krav om straf.
Sådan lyder meldingen fra Datatilsynet, der udtaler alvorlig kritik og udsteder et påbud til datingsitet for tilsidesættelse af reglerne om indsamling af samtykke ved oprettelse som bruger på platformen.
For der er mange personoplysninger forbundet med det at oprette sig som bruger på et datingsite. Faktisk kan man slet ikke oprette en profil på Dating.dk uden at opgive:
- Fødselsdato
- Køn
- E-mail adresse
- Postnummer
- Højde
- Vægt
- Stjernetegn
- IP adresser der anvendes
- Log over aktivitet på tjenesten
Alle data, som brugerne selvfølgelig skal give samtykke til, at virksomheden bag, Dating.dk Aps, altså indsamler og behandler.
Det stridende punkt i Datatilsynets nyeste påbud er imidlertid indsamling af samtykke - for alle brugere på Dating.dk, bliver selvfølgelig bedt om at samtykke til, at virksomheden må behandle de ovenfornævnte data.
"Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a, at hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke til behandling af særlige kategorier af personoplysninger, kan der ske behandling af sådanne oplysninger", står der i Datatilsynets afgørelse. Der må ikke være tvivl om, at der er givet et samtykke og hvad samtykket er givet til.
Og her fejler Dating.dk.
Når Dating.dk baserer virksomhedens samtykkeerklæring på, at brugeren accepterer virksomhedens brugerbetingelser og persondatapolitik, ved at klikke i samme boks er dette således i strid med forordningens krav, da det ikke er tydeligt for den registrerede, hvad vedkommende accepterer ved at klikke i boksen.
For i datingsitets samtykkeerklæringer kan der ifølge Datatilsynet rejses tvivl om, hvorvidt brugerne er opmærksomme på, hvad der gives samtykke til.
Et samtykke er efter databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, defineret som en frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse.
Men på Dating.dk skal brugerne accepterer både brugerbetingelser, marketingemails og altså give samtykke til behandling af personoplysninger i samme boks. Og det er det, der ligger til grund for Datatilsynets påbud og alvorlige kritik af datingsitet.
"Når Dating.dk baserer virksomhedens samtykkeerklæring på, at brugeren accepterer virksomhedens brugerbetingelser og persondatapolitik, ved at klikke i samme boks er dette således i strid med forordningens krav, da det ikke er tydeligt for den registrerede, hvad vedkommende accepterer ved at klikke i boksen.
Dating.dk kan ikke, ved at henvise til virksomhedens brugerbetingelser og persondatapolitik, opnå en utvetydig viljestilkendegivelse ved klar bekræftelse fra den registrerede om, at denne giver et samtykke til den pågældende behandling af personoplysninger om vedkommende, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, og artikel 9, stk. 2, litra a", står der i tilsynets afgørelse.