Billede: Screendump fra PwC's rapport 'C25 Tax Transparency' samt Shutterstock
Der er penge, kunder og brandværdi i at fortælle åbent om virksomhedens skatteaktiviteter.
Sådan læses konklusioner, som PwC i den årlige rapport 'C25 Tax Transparency' præsenterer. Ifølge rapporten, der har analyseret de 25 største danske virksomheders skatteindberetninger, så er der en udvikling igang, hvor flere og flere virksomheder aktivt og ikke mindst frivilligt indberetter deres aktiviteter til myndighederne, investorer og kunder.
Der sker et generelt skift i erhvervslivet i disse år i forhold til, hvordan man ser på skattebetalinger
Karl Berlin, Ørsted VP og Head of Tax
Og det flugter godt med virkeligheden, mener Jakob Bundgaard, der er advokat, skatteekspert og indehaver af rådgivningsvirksomheden CORIT Advisory. Hos de klienter, han rådgiver, ser han en klar bevægelse væk fra skat, som det han kalder en. 'backoffice-øvelse', og mere i retning af et strategisk og ikke mindst nødvendigt værktøj i virksomhedernes branding.
"Skat har tidligere været noget, der hos virksomhederne har et primært teknisk område, som foregik backoffice. Nu er det blevet noget der er rykket helt ind i bestyrelseslokalerne, og som i den grad har omverdenens bevågenhed. En forkert ageren og strategi på skatteområdet kan reducere din kundebase, din indtjening og dine markedsandele. Så det er et sceneskifte. For ti år siden var du som skatterådgiver, både i rådgiverbranchen og hos virksomhederne meget teknisk orienteret. I dag er vi i højere grad nogle der får taletid på de bonede gulve - forstået sådan, at skattefolk bliver lyttet til på på et højere niveau i virksomheder og parlamenter," siger han til K-NEWS.
"Det handler om at være et bæredygtigt selskab"
Rapporten viser bl.a., at det i dag kun er én af landets 25 største virksomheder, der ikke frivilligt indberetninger oplysninger om deres transfer pricing aktiviteter. Samtidig viser rapporten, at 22 virksomheder har fået godkendt deres skattepolitik på bestyrelsesniveau, ligesom 17 virksomheder har været transparente omkring deres aktiviteter i skattely-lande i deres årsberetninger.
En af de virksomheder, der i en årrække har været transparente omkring både skatteaktiviteter og skattepolitik, er Ørsted. Ifølge VP og Head of Tax Karl Berlin er det helt tydeligt at erhvervslivet er igang med en større transformation på området.
”Der sker et generelt skift i erhvervslivet i disse år i forhold til, hvordan man ser på skattebetalinger. Vi har altid haft en ansvarlig tilgang til skattebetalinger, men for os har gennemsigtighed på skatteområdet taget fart i takt med, at vi som selskab har fået større fokus på hele bæredygtighedsagendaen. På den måde passer vores transparens inden for skatteområdet også sammen med, hvordan vi ellers agerer som virksomhed", siger han til K-NEWS.
Han fortæller, at det hos Ørsted har været en del af virksomhedens generelle bæredygtigshedsstrategi, at man også på skatteområdet forholdte sig til bæredygtighed.
”Det er strategisk for os på den måde, at vi tror, vi er en mere troværdig stemme i debatten om skattepolitik, når vi er gennemsigtige og åbne. Bæredygtighed er en vigtig del af Ørsteds brand, hvor bæredygtighed inden for skat suppleres af omkring 20 andre bæredygtighedsprogrammer, så åbenhed om skat gør det ikke alene.”
Og netop bæredygtighed i bred forstand er et element, som virksomhederne ikke kan komme udenom, hvis de vil lykkes, mener Jakob Bundgaard.
"Området for ansvarlig skat og skattetransparens er et område, der er i helt afsindig udvikling i de her år. Det er både drevet af lovgiver bl.a. EU med country-by-country reporting, men det er også drevet af investorer som har inddraget skat under ESG og CSR-området. Der bliver f.eks. stillet mange kritiske spørgsmål til skattepraksis på generalforsamlinger. Så det rykker virkelig meget og best practice er i udvikling, hvor standarderne udvikles og er med til at flytte virksomhedernes ways of work på skatteområdet. Det er virkelig noget, jeg mærker blandt mine klienter."
Karl Berlin, Ørsted VP og Head of Tax, fotograferet ifm med interview i det skattefaglige magasin Taxo