'Lederskab til tiden' er overskriften på DAHL Advokatfirmas årsskrift for 2019, og med det følger det mantra, som advokathuset har valgt at lægge alle kræfter bag i det nye år.
For mens kommunikationen fra advokatbranchen tit fyldes af snakke om digitalisering, innovation og advokatens rolle i et samfund i forandring, så falder alle forandringstiltag i sidste ende tilbage på lederskab. Det mener DAHL's kommercielle direktør Anders Madsen Pedersen.
"Når vi taler om 'lederskab til tiden', så taler vi om et klientDanmark, et erhvervsDanmark, som har behov for rådgivere, der er tættere på dem i fremtiden. Vi ser en bevægelse væk fra, at advokater alene skal lave sagsløsning og aftalestrukturer, til at de går hen mod det at lave mere rådgivning og levere mere skræddersyede processer. Grundlæggende, at du kobler mere rådgivning og consulting-lignende processer på", siger han.
Advokat-titlen er ikke nødvendigvis lig med god ledelse
Der er forskel på ledelse og lederskab. Ifølge den amerikanske ledelsesguru og forfatter John P. Kotter skelner man mellem ledelse som den mere praktiske tilgang og som en samling af processer, der kan holde et system af mennesker og teknologi kørende uden større problemer, mens lederskab handler om de mere psykiske elementer som motivation og delegering.
Og det er netop i lederskabet, at DAHL har fokuseret sin indsats i 2019. Helt konkret har firmaet defineret en målsætning, der fokuserer på klienternes agenda som værende lig med advokaternes agenda.
"Alt står og falder med lederskab. Når vi siger, at vores klienters agenda skal være vores agenda, så er det, fordi vi er nødt til at forstå, hvad det er for ledelsesmæssige udfordringer, som de her ledere står overfor for at kunne rådgive dem bedst muligt. For det første så insisterer vi på at inspirere dem. De fleste ledere slås med at have overblik, så hvis vi kan inspirere dem til at se tingene på nye måder og herigennem skabe overblik, så beriger vi deres evne til at træffe beslutninger. Den anden ting er, at vi faktisk tror, at vi kan skubbe til beslutningskraften. Der er mange ledere, der står i et vakuum, når de skal træffe en beslutning. Det kan skyldes manglende beslutningsgrundlag, eller de måske ikke helt ved, hvad de skal gøre af sig selv", siger Anders Madsen Pedersen.
Hvad er det særligt ved advokaternes kompetencer, der gør dem i stand til at lede jeres klienter til bedre beslutninger?
"Jeg synes, vi har et firma, hvor vores partnerkredse ikke kun insisterer på at debitere. Der er mange advokatfirmaer, hvor partnerne debiterer, fra de står op, til de går i seng. Hvis de kun gør det, jamen så hæmmer de også muligheden for at networke og komme rundt til nye klienter. Vi taler meget med vores partnere om, at vi skal være vågne i de her ”lowpeak” perioder og i perioder med store sager."
Der er mange advokatfirmaer, hvor partnerne debiterer, fra de står op, til de går i seng. Hvis de kun gør det, jamen så hæmmer de også muligheden for at networke og komme rundt til nye klienter.
Ledelse og lederskab har en stor stjerne hos Anders Madsen Pedersen, der, inden han kom til DAHL, arbejdede mange i konsulentbranchen. For ham er ledelse et spejl, hvor du får de medarbejdere, du fortjener.
"Ledelse er i virkeligheden en selvopfyldende profeti på det punkt – godt avler godt – dårligt avler dårligt. Hvis man synes, man har nogle dårlige medarbejdere som leder, så skal man tage og kigge sig selv i spejlet. Omvendt skal man også klappe sig selv på ryggen, hvis man synes, man har nogle fantastiske medarbejdere."
Han mener, at det ofte er et symptom i advokatbranchen, at det er de dygtigste og mest hårdtarbejdende advokater, der bliver ledere, frem for dem der reelt set har en leder i maven.
"I mange andre brancher vil man se, at dem som bliver ledere er dem, der har gjort noget for at blive ledere. Lego, Siemens, Vestas osv. Man ser, hvem der har en leder i maven, og så begynder man at uddanne dem. Den sundhedsfaglige sektor og advokatbranchen, hvor man går direkte som skarpeste kniv i skuffen til at skulle lede sine kollegaer uden særlig meget forudsætning, det er bare hårdt", siger han og uddyber:
"Der er jo en grundsætning, der hedder, at folk ikke forlader en virksomhed, men de forlader en dårlig leder. Der er rigtig mange, der synes, at virksomheden og kulturen i en advokatvirksomhed er fed, men de har en dårlig leder."
Digitalisering er også DAHL-DNA
Man skal dog ikke tro, at digitalisering ikke også fylder hos DAHL. F.eks. har virksomheden ansat egne programmører til at kode og udvikle egne digitale løsninger, mens firmaet også har konkrete samarbejder med to legaltech-startups.
"Vi arbejder meget struktureret med digitalisering, men problemet med digitaliseringen i advokatbranchen er, at det handler for meget om IT og for lidt om ledelse. Succes med digitalisering handler om lederskab og teknologiledelse. Der har vi bl.a. besluttet at ansætte programmører og involvere 10 advokater, som kunne sidde og debitere, men i stedet er delvist frigjort, så de kan sidde og hjælpe med at opbygge en digital forretning hos os. Vi har investeret i et stort system inden for kunstig intelligens. Vi arbejder med intelligente paradigmaer, og det hele står jo og falder med ledelsen. Alt det her handler ikke om AI eller IT, det handler om ledelse, for det er her man træffer beslutningen om, hvorvidt der skal budgetteres til innovation, og hvordan der skal følges op på investeringerne og indsatserne i dagligdagen", forklarer Anders Madsen Pedersen.
For ham kommer det bl.a. til udtryk ved, at målrettet lederskab skal gøre digitalisering til en del af hverdagen for medarbejderne.
"Succeskriteriet er jo ledelse af den digitale agenda, fordi hvis ingen synes, at det skal være en dagsorden i virksomheden, så ender det med at blive et forstyrret projekt nede i IT-afdelingen. Hvis det ikke er en del af advokaternes dagligdag, og hvis ikke de er involveret i de her forskellige projekter, så dør det. Det, der er interessant, er, at alle brancher skal til at tænke over, at de også bliver en softwarevirksomhed. Det betyder ikke, at de skal sidde og egenudvikle IT-systemer, men de skal forstå. at teknologi og digitalisering er fremtiden, og hvis man ikke er med der, så er man ikke med på den lange bane. I vores sektor er der ikke kun konkurrence på faglighed og viden, men lige så meget på digitalisering og på kapital. Hvem er det, der har de finansielle muskler til at investere i det her tidligt, så de ikke bliver koblet af?"