14/08/2020 - Antitrust

Apple hives for føderal domstol af spilgigant


Et af verdens største spilfirmaer hiver Apple i retten som reaktion på at være fjernet fra App Store, selvom de selv åbenlyst brød Apples regler. Der blæses hermed til brutal kamp om cuttet af kundernes betaling, hvor Apple i dag tager 30 % af det, hver eneste kunde betaler for i App Store. Det er firmaet Epic, der står bag Fortnite, som i oktober sidste år slog alle rekorder med mere end 8 mio. samtidige spillere, der indleder et veltilrettelagt opgør med verdens største firmaer på deres hjemmebane.

Tekst: Dan Poulsen


Billedet viser et udsnit af den video Epic har udgivet, i forlængelse af sagsanlægget, med Fortnite-figurer i en 'genindspilning' af Apples berømte 1984-reklamefilm. 

 

Hvis Apple troede, at de kunne ånde lettet op, da de i løbet af sommeren fik afsluttet den mindre shitstorm de havnede i i forbindelse med mailprogrammet Hey, så er de nu tvunget på andre tanker. Balladen om Hey-app’en, som firmaet Basecamp med danske David Heinemeier Hansson står bag, handlede om, at Apple ikke ville tillade, at Hey-app’en gjorde det muligt for app’ens brugere at betale uden om Apples App Store. En kamp Basecamp tog, fordi de finder Apples andel af det, kunderne betaler for urimeligt.

 

Den angribende part er verdensrekordholder

Fortnite har siden sit release i 2017 lagt verden ned og fået særligt børn, yngre og unge, men også voksne til at udspille en virtuel kamp om at blive den sidste overlevende i et battle. Og en ting er sikker – så snart du dør, eller du faktisk blev den sidste tilbageværende vinder ud af hundrede modstandere: En ny kamp venter. Der er hele tiden andre spillere online fra et eller andet sted i verden, og du kan kaste dig i kamp med det samme igen. Du skal bare hoppe på et battle mere på din konsol, computer eller mobil. 

Og med mobil nævnt, så er vi fremme ved Apple. For for at spille Fortnite på iPhone skal du hente spillet i App Store, som Apple eneråder over for at sikre sig, at alle app’s overholder sikkerhed, renhed i koden, indholdskrav med mere. Og så dermed følger selvfølgelig en sikring af, at 30 % af købsprisen går til Apple. Og lige i Fortnite er der rigeligt med muligheder for at bruge penge på ekstra ting, der forbedrer din avatar og dine kampevner.

Det er åbenlyst i strid med App Stores regler, hvis udvikleren inde i og via app’en gør det muligt at lave betaling uden om App Store.

Og det har Epic gjort med deres Fortnite-app. De gav kunderne muligheden for at vælge, om betaling skal laves via App Store eller uden om App Store til en 20 % lavere pris. 

Apple gjorde, hvad alle måtte forvente og fjernede Epics Fortnite-app fra App Store.

Kort efter afleverede Epic deres offensiv i form af sagsanlægget, der kan ses via linket her.

Udover sagsanlægget må det også have en vis effekt på motivationen til at få en langsigtet løsning på konflikten, at Fortnite med sin kolossale succes estimeres at have kastet 360 mio $ af sig til Apple. Altså indtil Apple nu har fjernet Epics Fortnite-app. 

 

Angribes med egen video

At det hele er et særdeles velovervejet træk, må konkluderes ud fra, at Epic samtidig med sagsanlægget har udgivet en video, der – tør vi godt spå – får masser af visninger de kommende dage og uger. Videoen er en veldrejet kopi og kommentar til en af Apples mest legendariske reklamer. Nemlig den, hvor de ved lanceringen af den første Apple hjemmecomputer, slår fast at 1984 ikke bliver som Orwells dystopiske 1984. Den blev i perfekt timing vist på tærskelen til 1984 og lovede, at en helt ny computer vil sørge for, at menneskeheden ikke kommer til at blive styret og overvåget af et stort monopol af en art (dengang med IBM som den åbenlyse adressat).

Lad det være sagt, at det er legendarisk god reklame, og at der kan argumenteres for, at Apple med den brugervenlige teknologi har holdt store dele af det løfte, de gav dengang. Men Epic udtrykker med video, slutteksten i videoen og sagsanlægget eksplicit, at de mener, at Apple med deres opførsel omkring App Store og faste 30 %-andel opfører sig som det onde monopol, de lancerede sig selv som et oprør mod.

Veltilrettelagt til en verden, hvor de, Epic, er indehaver af rekorden for flest samtidigt spillende spillere i en onlineverden, har de også lanceret hashtagget #FreeFortnite. Og som de skriver i slutningen af videoen: “Join the fight to prevent 2020 from becoming 1984”.

Nederst i artiklen kan ses tre eksempler på, hvor ens de to videoers billedindstillinger er lavet. Og hele  1984-Apple-videoen kan ses i sin fulde længde HER og til sammenligning derefter Fortnites satiriske modangreb anno 2020 HER.

Også Google angribes

Epic's angreb er i øvrigt ikke rettet kun mod Apple. De har lavet den samme tretrinsmanøvre over for Google. De lagde en app-version i Googles app-butik, der forventeligt ville blive smidt ud. Det blev den. Og – bum – frem med sagsanlæg, der lå klar i skuffen.

Hvad forventer Epic at opnå, og hvad vil Apple og Google gøre?

Som svar på det vil vi her citere det lille teknologimedie Techliv, der udkommer primært som nyhedbrev. Techliv produceres af journalister, der bedre end de fleste kender til tidens teknologiudvikling med alt, hvad den river op i, og i nyhedsbrevet udsendt i dag giver Nicolai Franck sine bud på svar – som her citeres i uddrag:

”Apple vil gå hele vejen for at forsvare retten til at kigge hver eneste app efter i sømmene, inden de kan installeres på en iPhone eller iPad. Det er en fundamental del af App Store og iOS, at Apple kan stå inde for både sikkerhed og indhold.”

”Apple, tror jeg, vil sætte de 30 procent ned — et bud kunne være til 20 procent.”

”Den dårlige historie består ikke kun af mediernes overskrifter, men også tiltagende bitterhed hos mange af de udviklere, der laver de apps. Så vil man nok hellere vende det til en positiv historie ved frivilligt at sætte satsen ned, inden man alligevel bliver pålagt at gøre det — uagtet om det bliver i EU, i den amerikanske højesteret eller hvis de amerikanske politikere får taget sig sammen til at lave ny lovgivning, frem for blot at afholde høringer med forudsigelige svar.”

Også Googles situation og mulige reaktion giver Techliv, som præsenterer sig selv på sitet techliv.dk, et par ord med på vejen. Google adskiller sig fra Apple, som Techliv skriver, ”fordi de netop gør det muligt at installere apps på Android udenom deres butik. Af samme årsag kan Google muligvis klare frisag, i spørgsmålet om hvorvidt 30 procent er for meget, fordi app-udviklere teknisk set har et alternativ. Hvem ved, måske kommer Google endda de evige konkurrenter fra Apple i forkøbet med en nedsættelse af de 30 procent, hvilket ville være den vildeste presbold, der kan spilles.”

Og til det presbold er det altså Epic, der for alvor nu har fløjtet kampen i gang.

 

Herunder: Screendumps taget fra YouTube-video, der viser tre eksempler på Epics Fortnite-videos billede-for-billede-kopiering af Apples 36 år gamle video. 

Epic-Apple-sammensat-smal

 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak