En ny afgørelse fra USA lægger nu mere brænde til det bål, der er diskussionen om ansatte i gig-økonomien. I Californien, hvor flere de store gig-giganter er født, bliver der lige nu udkæmpet flere kampe mellem lovgivere og virksomhederne i forhold til, hvordan man skal klassificere de medarbejdere, der arbejder med at levere mad, produkter, service og mennesker rundt i gaderne.
Og mens de mest fremtrædende aktører har været Uber og Lyft, som i kølvandet på præsidentvalget i november fik held med at få stemt den såkaldt Prop22 igennem, der på flere parametre helt overtrumfer bestemmelserne i den oprindelige AB5-bestemmelse, der ellers havde til formål at beskytte arbejdernes arbejdsforhold, så har Amazon også store interesser i det her felt.
Med deres Amazon Flex leverer tusindvis af chauffører varer rundt i 50 amerikanske storbyer. Og det under forudsætning af, at disse chauffører i rekrutteringen er blevet lovet en timeløn i omegnen af 18-25 USD samt 100 % af drikkepengene.
Men Amazon har forbrudt sig mod denne aftale. I FTC's efterforskning stod det klart, at tech-giganten kort efter ansættelse af chaufførerne hurtigt begyndte at tilbageholde drikkepenge, så chaufførerne kun akkurat modtog den lovede timeløn.
Og det er altså ikke småpenge, som techgiganten har tilbageholdt. Ifølge FTC skal Amazon nu betale 61,7 mio. USD tilbage til chaufførerne, ligesom Amazon ikke må mislede medarbejderne i forhold til, hvor meget de kan tjene i timen.
Amazon er af flere omgange idømt bøder i milliondollarklassen for at overtræde deres ansattes rettigheder.