Hvad betyder rettigheder for en jurist?
Men hvad betyder rettigheder, når man taler mere konkret om jura? Hvis man kigger på jurastudiets opbygning, så har man om individets grundlæggende rettigheder på 2. semester – men det er først, når man når sit tredje og sidste år af bacheloren, at man får faget retshistorie. Det er derfor ikke umiddelbart noget, der fylder det store på skemaet. Spørger man professor i retshistorie på Københavns Universitet, Ditlev Tamm, om, hvor meget begrebet rettigheder fylder i hans hverdag, falder svaret meget klart og tydeligt:
”Nu er jeg jo jurist, så jeg har sådan set tænkt over rettigheder hele mit liv, siden jeg begyndte på at studere jura. Rettigheder og kampen for rettigheder er jo det, som er kernen i en jurists virke, så det må jeg erkende står som et ret centralt begreb for mig,” siger han og uddyber:
”Hvis man ikke tænker over rettigheder, så er man i min optik ikke en jurist. Så kan man være noget andet. Man kan være en, der har lyst til at tjene penge på at hjælpe folk med sager, men man er ikke en egentlig jurist. Det er en del af en jurists virke at tænke over, hvad det er, jeg gør. For en jurist er rettigheder en betegnelse for det, vedkommende beskæftiger sig med, fordi det handler om at kæmpe for ret og være med til at skabe den. Så det tror jeg også, at de fleste gør, men det er muligt, at de ikke formulerer det på den måde, eller at mange synes, at det er en meget højtidelig måde at opfatte sig på, men det er jo grundlæggende det, en jurist laver.”
Ditlev Tamm har undervist i retshistorie i mere end 50 år, og for ham er noget af det vigtigste, han underviser de studerende i, at de forstår hele grundlaget for juraen, og hvilken tradition juraen og juristerne indgår i.
”Det vigtigste for mig er, at få jurister til at forstå, at jura ikke bare handler om at løse konflikter her og nu og hjælpe klienter, men at man er en del af en tradition, der går langt tilbage i tiden, hvis overordnede målsætning er at sørge for, at der er lov og ret. Så man skal forstå, at jura er et meget vigtigt fag, og at det er noget helt grundlæggende i samfundet, at man har respekt for retten. Det er ikke så vigtigt for mig, at man kan huske detaljer om, hvornår den ene eller den anden lov er fra, men man skal have en grundlæggende forståelse af, at det man gør er vigtigt, og at man selv er med til at bære et ansvar for, at lov og ret er ordentligt indrettet i et land. Det lyder meget smukt, det ved jeg godt.”
Spørger man jurist og debattør, Nima Zamani, hvor meget begrebet rettigheder fylder hos ham, falder snakken hurtigt på hans forældre.
”For mig er rettigheder faktisk ret basalt og nemt at forholde mig til, fordi mine forældre i 1985 flygtede fra et land, hvor de absolut ingen rettigheder havde, og hvis de havde nogle lovnedskrevne rettigheder, så var det ikke nogle, de kunne regne med. Så min familie har en gang levet et sted, hvor der ingen rettigheder var, og nu lever de et sted, hvor der er rettigheder, og derfor er det vigtigt for mig at gøre opmærksom på, når jeg føler, at de rettigheder bliver gået på kompromis med,” siger han og uddyber med et smil:
”Og så betyder Nima retfærdighed.”
Men han er nu ikke helt overbevist om, at rettigheder og rettighedernes historie er noget, der nødvendigvis fylder særlig meget hos de fleste inden for juraverdenen.
(...)Noget jeg oplevede, da jeg startede på jura, som jeg blev noget skuffet over (...) var, hvor mange der valgte jura, fordi de ville tjene penge
”Uden at blive for generaliserende, så tror jeg ikke, det fylder særlig meget. Jo, hos dem, der har en klar vej og vælger strafferetten eller menneskeretten eller udlændingeretten. Men noget jeg oplevede, da jeg startede på jura, som jeg blev noget skuffet over, og som gjorde, at jeg løb tør for energi på studiet, var, hvor mange der valgte jura, fordi de ville tjene penge. Jeg blev overvældet over, hvor meget af det obligatoriske stof på bacheloren, der kun handlede om forretning, erhverv, strategi og salg, som selvfølgelig også er én slags rettigheder, men det hang mig langt ud af halsen. Så jeg har haft en følelse af, at der er snobberi og arrogance, og mange folk, der går op i rigdom mere end andet på jura,” siger Nima Zamani.
Historisk tilbageblik
Lad os tage et skridt tilbage til, hvad en rettighed egentlig er, og hvor de kommer fra. Der findes mange forskellige måder at anskue rettigheder og deres oprindelse på, og det er ikke nogen nem sag at definere, hvad en rettighed er for en størrelse.
Nogle peger helt tilbage i tiden til 2000 år f.Kr., til Mellemøsten og Babylon, hvor man har fundet nogle af de første mere omfattende vidnesbyrd om retstænkning gennem breve og kontrakter.
Så er der selvfølgelig igen de græske filosoffer, der udtrykte deres tanker om menneskesyn, individet og opbygningen af staten tilbage omkring 400 år f.Kr.
Andre peger på, at vi fra Jesus' tid talte om rettigheder i form af de ti bud, fordi der her var nogle regler om, hvad vi ikke har lov til at gøre for derigennem at sikre andres rettigheder – såsom retten til liv og ejendom.
Men for de fleste er det især 1700-tallets oplysningstid, der forbindes med de rettigheder, vi kender i dag.
Det var blandt andet her, den engelske filosof John Locke delte sine tanker om, at alle mennesker har nogle naturlige rettigheder fra fødslen, og at det er en stats vigtigste opgave at beskytte disse. Han anses derfor for at være en af de filosoffer, der har haft størst betydning for fremtidige grundlove. Han så mennesker som frie individer, men at det var statens opgave at sikre denne frihed, lighed og suverænitet, og hvis staten ikke lykkedes med det, var det folkets ret at gøre oprør.
Derfor ser mange ham som en af de vigtigste inspirationskilder for både den franske revolution og den amerikanske uafhængighedsbevægelse. De franske filosoffer Roussau og Voltaire, hvis tanker især satte gang i den franske revolution, var begge inspireret af Lockes politiske filosofi. I Frankrig tog man dog skridtet videre og tog for alvor tankerne om menneskets naturlige rettigheder til sig på en måde, så man også forsøgte at handle efter dem og ikke bare beskrive dem. Det blev til den franske Menneskerettighedserklæring i 1789.
I 1791 kom USA med Bill of Rights, der også var stærkt inspireret af Locke og næsten ordret citerede hans tanker om det frie individs umistelige og ukrænkelige rettigheder såsom retten til liv, frihed og stræben efter lykken.