Problemet med, at medievirksomheder, der producerer indhold, har mistet og fortsat mister kolossale beløb i reklameindtægter, samtidig med at de store techplatforme høster reklameindtægterne i stedet, endda ved at flashe indholdet, som mediervirksomhederne har produceret, er velkendt over alt.
Blot som et enkelt eksempel vises herover et anonymiseret screendump fra et SoMe-feed med en TV2-artikel og lige ved siden af reklamer, der er en del af Facebook.
23 tiltag skal hjælpe mod giganter
I Australien udgav ACCC, Australian Competetion and Consumer Commission, sidste år en rapport med et stort sæt anbefalinger til, hvordan forbrugere skal beskyttes mod Facebook og Googles dominans. Arbejdet blev igangsat tilbage i 2017, hvor ACCC blev sat til at undersøge den effekt søgemaskiner og sociale medier har på konkurrencen i mediebranchen. En grundlæggende præmis for anbefalingerne er, at uafhængige medier er en nødvendighed for forbrugerne, og deraf udspringer en anbefaling af i alt 23 tiltag, der handler om alt fra nye regler for virksomhedsovertagelser til – som den aktuelle udmelding handler om – at overføre nogle af reklameindtægterne tilbage til de indholdsproducerende medier.
Tallene taler sit klare alvorssprog. For hver 100$, der bruges på reklamer i Australien går 47$ til Google og 24$ til Facebook. Sådan lyder de tal, som regeringens treasurer, Josh Frydenberg skriver i sit indlæg i The Australian mandag den 20.april.
'Treasurer' er den minister i det australske politiske system, der – lidt firkantet oversat – er ansvarlig for regeringens forbrug og indkomster.
Han opridser i indlægget, hvordan rapporten var halvandet år undervejs, inden den blev offentliggjort i sommeren 2019, og at den derfra skulle fungere som grundlag for ACCC’s udvikling af en code of conduct, der skulle laves i samarbejde med blandt andre Facebook og Google og basere sig på frivillighed. Målet i sommeren 2019 var, at udviklingen skulle forløses i en færdig aftale i november i år. Men den indstilling har ændret sig nu.
Udpeger corona som årsag
Med direkte henvisning til det ekstreme pres som coronakrisen har lagt på annoncemarkedet, som punkterer store australske medievirksomheders økonomi, og en konstatering af, at arbejdet med den frivillige code of conduct går for langsomt, og at indrømmelserne mellem parterne er for små, melder Josh Frydenberg, at regeringen nu har besluttet at gå væk fra frivillighedsprincippet og i stedet givet ACCC opgaven om at lave obligatorisk code of conduct.
Facebooks chef i Australien fortæller til teknologimagasinet The Verge, at han er skuffet over det pludselige australske træk. Og i samme magasin fortæller en talsperson fra Google, at firmaet har arbejdet med 25 andre australske udgivere med at give input til arbejdet med den frivillige code of conduct. Som kommentar til regeringens udmeldning er talspersonen citeret for at sige:
“We have sought to work constructively with industry, the ACCC and government to develop a Code of Conduct, and we will continue to do so in the revised process set out by the government today.”
De nye regler
Regelsættet skal indeholde en klar definition, af hvilke indholdsprodukter der omfattes, klare definitioner af bøder samt en klar proces for, hvordan eventuelle tvister mellem platform og medie skal bilægges. Regelsættet kommer ikke kun til at handle om viderebetaling af en del af annonceindtægterne, som Facebook, Google og andre har som resultat af deres deling af indhold produceret andre steder. Der lægges også op til, at andre af de 23 anbefalinger fra 2019-rapporten gøres obligatoriske. Herunder regler om deling af data om brugerne samt nye krav til platformenes måde at kategorisere og rangere nyhedsindhold i deres feed.
Australia needs a strong and sustainable news media ecosystem and the Government recognises the importance of public interest journalism.
Citat: Paul Fletcher, Communications Minister i Australien, sagt i forbindelse med offentliggørelsen af ACCC's rapport i sommeren 2019.