#videnomstraf
Hashtagget er skabt af forsvarsadvokat Thomas Brædder og figurerer lige nu på Instagram. Her kan man søge information om alt fra Minkkommissionens arbejde, beskrivelse af hvad betinget fængsel betyder, og forskellene på at være mistænkt, sigtet eller tiltalt.
"Ideen bag #VIDENOMSTRAF udspringer grundlæggende af to ting. For det første et ønske om at gøre folk klogere på nogle af de regler, der gælder inden for strafferetten. Kriminalstof fylder jo enormt meget i medierne, og her er det mit ønske, at dele ud af min viden og bidrage til at gøre folk lidt klogere på juraen bag. Samtidig er det også en måde at skabe synlighed omkring det som jeg gerne vil stå for som advokat; nemlig en stærk faglighed, seriøsitet og indsigt. I min søgen efter inspiration til, hvordan man kunne gøre det stødte jeg på nogle udenlandske profiler på Instagram, som fungerede som en slags videnskanaler med forskellige juridisk informationer. Og netop den ramme, som Instagram giver, hvor man bliver tvunget til at levere sin viden kort, præcist og i en slags ”pamflet-form”, kunne jeg rigtig godt lide. Samtidig er Instagram et sted, hvor alle befinder sig, og derfor med en god mulighed for at nå ud til mange.”
Instagram har og er for så vidt stadig et socialt medie, hvor advokaterne ikke nødvendigvis er særlig synlige.
Sociale medier for advokater er et virkelig et interessant emne, synes jeg. Jeg mødtes faktisk med en gruppe svenske advokater i torsdags, hvor vi blandt andet talte om sociale medier, og de havde gjort sig nogle ret uheldige erfaringer, hvor de uforvarende havde bragt sig lidt i clinch med advokatsamfundet deroppe
Thomas Brædder
Men der er flere eksempler på særligt små advokatfirmaer, der bruger platformen aktivt til at skabe opmærksomhed omkring deres arbejde. Schønneman Advokater og advokat Jakob Buch-Jepsen er sammen med Thomas Brædder aktive brugere af platformen. Flere af de store advokatfirmaer som Plesner og Kromann Reumert er ligeledes på platformen, men mens det for de store primært er indhold rettet direkte mod potentielt nye medarbejdere og som vindue ind til, hvordan det er at arbejde inden for murene, så har man hos bl.a. Jakob Buch-Jepsen og Thomas Brædder gået skridtet videre - her bruger man platformen til at fortælle om konkrete sager og dele nyheder om deres juridiske arbejde.
For det er en spændende platform, der dels giver juraen nyt liv, men som også giver advokaten nye muligheder, siger Thomas Brædder til K-NEWS.
"Sociale medier for advokater er et virkelig et interessant emne, synes jeg. Jeg mødtes faktisk med en gruppe svenske advokater i torsdags, hvor vi blandt andet talte om sociale medier, og de havde gjort sig nogle ret uheldige erfaringer, hvor de uforvarende havde bragt sig lidt i clinch med advokatsamfundet deroppe. Der er mange overvejelser og diskussioner at tage i forhold til advokaters brug af sociale medier, og man befinder sig i et krydsfelt med mange forskellige hensyn" siger han og uddyber:
"Uanset hvordan man vender og drejer det, er jeg som advokat også et produkt og et brand. Enhver der skal vælge en advokat vil gerne have en advokat, som lykkes og skaber resultater. Det giver sig selv. Og i den sammenhæng kan en sejr i retten naturligvis være oplagt at dele som en god reklame. Men man skal virkelig tænke sig godt om, for der er mange hensyn at tage – både i forhold til de advokatetiske regler, tavshedspligten og god markedsføringsskik. Jeg er dog stor fortaler for, at advokater bidrager med både viden og holdninger i den offentlige debat. Mit eget håb med #VIDENOMSTRAF er, at folk bliver klogere, og for mig selv som virksomhed, at synliggøre min ekspertise, som jo alt andet lige, er det, der skaber værdi for dem, jeg repræsenterer.”
Advokat-influenceren fra Norge
I Norge har den advokatfuldmægtige Servet Yildiz Stêrk på få måneder fået 3857 følgere på sin profil på Instagram. Til Advokatbladet.no fortæller han, hvordan han målrettet bruger platformen til at gøre juraen tilgængelig for grupper af mennesker, der ikke nødvendigvis selv ville opsøge en advokat.
"Min visjon er å tilgjengeliggjøre advokattjenester ved å etablere en digital tilstedeværelse. Jeg har lagt en strategi der jeg forsøker å bli Norges første Instagram-advokat, en advokat-influencer, i håp om å nå frem til et bredere publikum. Så langt har det vært en suksess, og jeg opplever å nå frem til personer som ellers ikke ville fått dekket sitt rettshjelpsbehov," siger Stêrk til Advokatbladet.no.
Foto: Servet Yildiz Stêrk
Advokaters tilstedeværelse på sociale medier og i den offentlige debat i det hele taget har været til diskussion af flere omgange. F.eks. udtalte advokat og partner hos Sirius Advokater Peter Breum til fagbladet Advokaten i 2019:
"For mig handler det om at deltage i fora, hvor advokater henter relevant viden inden for deres fagspeciale og holder sig ajour om trends i branchen", med reference til vigtigheden af, at advokater er til stede på LinkedIn.