04/12/2018 -

Året der gik 2018, og året der kommer 2019 - Tom Kári Kristjánsson


2018 går på hæld, og på K-News giver vi igen i år frem mod jul ordet til advokatbranchens beslutningstagere, der her giver deres bud på, hvad der prægede året der gik, og hvad vi kan se frem til i 2019. 

Redaktionen


Endnu et år er tæt på at nå sin ende, og igen i år har der været tryk på alle kedler i den danske advokatbranche. Ligesom sidste år giver vi på K-News derfor ordet til advokatbranchens beslutningstagere for at høre, hvordan de ser på året der gik, og året der kommer. Managing partner hos Plesner Tom Kári Kristjánsson sætter ord på advokatbranchens 2018, og hvad der venter i 2019.

 

Hvad vil du fremhæve som det vigtigste, der er sket i den juridiske verden i 2018?

De nye persondataregler, som trådte i kraft 25. maj i 2018, har været en juridisk milepæl. Reglerne har medført et markant øget fokus på compliance hos mange virksomheder og organisationer. GDPR er blevet en kendt forkortelse på alle direktionsgange, og det har generelt betydet en højere prioritering af at have styr på sine interne processer og dokumentation for overholdelse af lovgivningen. Ikke bare om persondata, men også inden for en række andre områder, hvor der er kommet skærpede regler og øget håndhævelse. Vi har i Plesner en digital/innovativ tilgang til den udfordring, som virksomhederne står overfor, og som vi allerede har gjort med GDPR, udvikler vi digitale værktøjer, som kan hjælpe vores klienter i deres konkrete arbejde med at overholde lovgivningen. Nyeste tiltag på den digitale compliance-pallette er "Anti Money Laundering" og "Anti Bribery & Corruption". De digitale genveje er afgørende, hvis det skal lade sig gøre at håndtere den stadig mere komplekse regulering.

 

Hvilke emner/temaer kommer til at præge advokatbranchen i 2019?

Vi har en klar forventning om, at digitaliseringen i 2019 vil forandre advokatbranchen i et endnu højere tempo end hidtil set. Grebet rigtigt an skaber det helt unikke muligheder for at give vores klienter en endnu bedre service og rådgivning. Den dybt specialiserede juridiske rådgivning i vores klienters mest komplekse sager bliver i stigende grad kernen i vores rådgivning. Derfor spiller digitale løsninger også en central rolle. Digitaliseringen kan skabe bedre interne processer og samtidig give mulighed for at lave værktøjer, som fx Plesners nye insolvensportal, der kan hjælpe klienterne helt ude på deres egne skriveborde med at optimere deres juridiske opgaver. På den måde kan vi skabe et stærkt fundament til at fokusere på at hjælpe klienterne i deres allermest vitale sager. Det er en rejse, vi er godt i gang med, og generelt vil det være en udvikling, som vil præge hele branchen i det kommende år.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak